gat in zinken afvoerpijp

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

gat in zinken afvoerpijp

- mijn vriendin heeft een huis in Brugge waar er af en toe constructiefouten uit het verleden vastgesteld worden.

Zo was er regelmatig verstopping van de afvoerbuis van de badkuip op de eerste verdieping.

Om dit te herstellen werd er regelmatig ontstopper (uit de supermarkt) in de afvoer gegoten. Daar dit zo goed als geen resultaat gaf, goot ik vorig week 5 liter zoutzuur in de leiding.

Een paar dagen later riep de buurman : 'he, wat raar : uit jullie zinken afvoerpijp op de buitenmuur komt er damp en loopt er water (= badwater) uit !'

Wat blijkt nu.... de afvoer van de badkamer is aangesloten op een zinken waterpijp die over de buitenmuur loop (raar maar waar). In deze buis is nu een groot gat....

Mijn vragen : hoe werden de gaten in het zink veroorzaakt ? of:

- hoe reageert huishoudelijke ontstopper met zink ?

- hoe reageert zoutzuur met zink (ik heb 5 liter gebruikt en na een uurtje doorgespoeld)

groeten uit Vlaanderen

Fred

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: gat in zinken afvoerpijp

Mja het zoutzuur heeft gewoon een gat in je pijp gebrand volgens

Zn (s) + 2 HCl --> H2(g) + ZnCl.

Zuur en een onedel metaal gaan nu eenmaal niet samen. Vandaar dat in moderne huizen de afvoer ook van PVC is gemaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: gat in zinken afvoerpijp

Zink reageert minstens zo heftig met gootsteenontstopper, tenminste die variant die uit natriumhydroxide bestaat.

Zink is namelijk amfoteer, het lost uitstekend op in zuren en basen als je eenmaal door het beschermende oxidehuidje bent.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: gat in zinken afvoerpijp

Ik denk dat je het lek toch ook wel op een positieve manier kunt gebruiken.. 8-)

Omdat er sprake is van één gat moet de ontstopper en later het zuur een tijdje lang op díe plaats kunnen hebben inwerken. Dat zou betekenen dat de verstopping op of net onder deze plaats moet zijn (geweest).

Berichten: 2

Re: gat in zinken afvoerpijp

dank je wel voor jullie nuttige informatie !

Reageer