Springen naar inhoud

analyse rookgassen

• Log in om te kunnen reageren

charly99

charly99

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2009 - 22:09

Ik had een vraagje over rookgassen van een stoomketel. Een analyser bepaalt hiervan het CO en Nox-gehalte van de rookgassen. Andere metingen die uitgevoerd worden zijn watergehalte, druk en temperatuur. Door deze metingen kan men de resultaten van de CO en Nox-metingen omzetten naar mg/Nm3droog. Maar nu we hebben ook een zuurstof-meting waardoor we die CO en NOx-metingen kunnen verekenen naar een gewenst percentage zuurstof. Mijn vraag is nu of dit klopt? Ik dacht dat de analyser een analyse maakte van de rookgassen van hoeveel dat er in zit onafhankelijk wat de rest van de andere gassen zijn (stikstof, zuurstof….).

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2009 - 22:27

Ja dat klopt, de getallen van een rookgasanalyse moeten altijd vergezeld gaan met een bepaald zuurstofgehalte.
Je moet namelijk terugrekenen tot een gegeven percentage zuurstof, meestal 3 of 6 %.
Een bepaalde overmaat zuurstof is gewenst maar als je bijvoorbeeld 15% zuurstof meet weet je dat je de rookgassen aan het verdunnen bent, en dus de boel aan het besodemieteren!!

charly99

charly99

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2009 - 15:15

Het probleem waar ik nu mee worstel is dat de analyser resultaten geeft van het aantal mg CO, NOx per Nm3. Ook is er een debietsmeting aanwezig. Uiteindelijk weet je de concentreatie en het debiet, dus kan je toch het gewicht CO, NOx bepalen dat de lucht wordt ingeblazen, onafhankelijk van de concentratie zuurstof. Of ben ik hier mee verkeerd?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures