Springen naar inhoud

volle biodiesel tank lassen?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

lasser

    lasser


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2009 - 19:39

Mijn man is lasser. Volgende week zou hij een tank vol met biodiesel moeten herstellen. Er is een klein lek en daarover zou hij een plaatje moeten lassen.
De wand van de tank is slecht 0.6 cm dik.

Mijn vraag is nu.

Is dit niet levensgevaarlijk? Lassen gebeurt op 1000 graden Celcius dacht ik?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Beryllium

    Beryllium


  • >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 30 oktober 2009 - 19:49

Ik zou het risico niet nemen, hoewel ik denk dat het niet direct BOEM zal doen. Voor een explosie moet je een mengsel hebben van brandstof en lucht (zuurstof), en dat is in een tank niet direct voorhanden.

Maar goed: de temperatuur is er hoog genoeg voor, dus ik zou altijd de tank (laten) leegpompen en geen risico nemen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

#3

Thionyl

    Thionyl


  • >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2009 - 19:57

Een wanddikte van 0,6 mm is wat vreemd (weinig), meestal is 1,5 -2 mm normaal.
Behalve dat is het beter te lassen aan een volle als aan een lege tank.
De warmte wordt afgevoerd en zuurstof is niet aanwezig, dus, geen probleem. En zo snel explodeert diesel echt niet. Mijn tank werd ook zo gelast, vandaar, dat ik er enige ervaring mee heb, hoewel de wanddikte groter was.
Wel eventuele accu's afkoppelen.

#4

FrankB

    FrankB


  • >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 01 november 2009 - 12:47

De wanddikte is 6 mm dik volgens de TS. Echter ik kan het ook niet aanbevelen. Ook leegpompen heeft niet altijd zin, er blijven altijd dampen in zitten die lastig weg te krijgen zijn.

Een maat van mij had het ook eens een keer gedaan, tank leeg, helemaal doorgeblazen en alsnog een flinke klap en 2 halve benzinetanken na het lassen...

#5

Thionyl

    Thionyl


  • >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 13:17

Effe overheen gelezen, maar 6 mm is wel erg dik. Maar het zou kunnen dat de tank in de romp zit, een vaste tank dus. Daar is 6 mm normaal.
En info erover zal wel op elke werf aanwezig zijn.

#6

ArcherBarry

    ArcherBarry


  • >1k berichten
  • 3336 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 november 2009 - 13:58

Is het een idee om leeg te pompen, reinigen en onder druk zetten met Argon?

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

 

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!


#7

Thionyl

    Thionyl


  • >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 22:21

Tank leeg maken is nooit een goed idee, dan kun je er nog beter een stuk droogijs erin gooien. Gewoon voltanken en lassen.

@ En al je dat te gevaarlijk acht, dan leegmaken en vullen met water en als nog lassen.

Veranderd door thionyl, 01 november 2009 - 22:31


#8

Beryllium

    Beryllium


  • >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 02 november 2009 - 08:25

Feitelijk zijn er 2 scenario's:
  • Je pompt niet leeg, waardoor er een flinke hoeveelheid diesel aanwezig is die niet zozeer explosiegevaarlijk is maar wel zeer brandbaar
  • Je pompt wel leeg met nooit 100% rendement, waardoor de aanwezigheid van een explosief dampmengsel reŽel wordt
En ik bedenk me: een dieselsysteem kan er slecht tegen als er helemaal geen brandstof meer in het systeem zit. Helemaal leegpompen kan dus alleen als je de brandstoftoevoerleiding kunt afsluiten en daar diesel in laat zitten, anders heb je naderhand wel een probleem om de motor gestart te krijgen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

#9

Thionyl

    Thionyl


  • >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2009 - 10:56

B, dat een motor zonder diesel komt is op zich niet zo'n probleem. Heb mijn vorige motor ook wel eens zonder diesel gehad, door een lek. Effe repareren,tanken, pompen en weer starten.
Maar op elke boot zit er wel een waterscheider en/of dieselfilter, tussen tank en motor, daar kun je gewoon afkoppelen. Ook de retourleiding moet je natuurlijk afkoppelen.
Daarnaast is er soms ook een dagtank!

En vaak zit er ook een aftapkraantje aan de onderkant v/e tank, ivm (condens)water. Dus er zijn mogelijkheden, om de tank eerst zoveel als mogelijk dieselvrij te maken en daarna gewoon vol te gooien met water en lassen die hap.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures