lichtspectrum

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 98

lichtspectrum

hallo,

Ik heb namelijk een vraagje over lichtspectrum. Hoe komt het bijvoorbeeld dat LiNo3 in opgeloste fase een rode kleur afgeeft als je deze stof in een vlam houd?

Ik heb al op verschillende sites gezocht naar een mogelijke verklaring, maar ik snap nog altijd niet waarom die stof zo een kleur afgeeft. Ook als je bv. BaCl in een vlam houd dan wordt deze stof geel.

dank u

Berichten: 374

Re: lichtspectrum

De electronen die in een wolk om de kern heen draaien kunnen zich alleen in bepaalde energie toestanden bevinden. De electronen met de hoogste energie kunnen het makkelijkste geëxciteerd. Dit is omdat de energie gap lagere is dan bij electronen met een kleinere energie.

Wanneer men een gas verhit kunnen de electronen met een hoge energie in een hogere energie toestand komen. Dit is echter niet stabiel waardoor ze weer terug vallen naar hun grondtoestand. Bij dit terug vallen komen fotonen vrij.

De golflengte van de fotonen kan je berekenen met:

E = (13.6 eV)( (Z2/n2) - (Z2/n'2) )

waarbij n' de n is van het exciteerde electron.

edit: houd er rekening mee dat een electronen niet gelijk van zijn geëxciteerde toestand naar de grondtoestand gaat maar dat dit ook in stappen kan gebeuren.

misschien nog even iets handigs op te weten.

Deel 1240 door de energie en je krijgt de golflengte in nm.

(golflengte nm)= (1240 eV nm)/(E eV)

edit:

misschien ook nog wel handig :P

Afbeelding

Berichten: 98

Re: lichtspectrum

Ik snap nu wel hoe je een kleurverandering krijgt, maar wat is eV en Z in de formule: E= ( 13.6 eV) ((Z2/n2)-(Z2-n'2)). En het verband tussen n' en n zie ik ook niet zo goed.

Dank u

Berichten: 374

Re: lichtspectrum

eV is electronvolt een eenheid voor energie.

De Z is het atoomgetal dit is het aantal protonen in de kern. (dus ook het aantal electronen)

Wanneer je een atoom verhit kan je met deze energie een electron exciteren. Dit betekend dat het atoom in een hogere energie toestand komt. Omdat dit niet stabiel is valt het electron weer terug naar zijn grondtoestand. Hierbij komen dus die fotonen vrij.

n is een quantum getal maar laat ik daar maar niet op in gaan.

een electron heeft een bepaalde n als hij in een wolk om een atoom zit.

er zijn nog meer quantum getallen maar deze geven geen grote verschillen in energie die vrij komt dus kunnen we die nu verwaarlozen.

Om de energie uit te rekenen van een electron met het quantum getal n reken je dit uit:

E = (-13.6 eV) (Z2/n2)

de n' is het quantum getal die het electron heeft voor het terug vallen.

de n is het quantum getal die het electron heeft na een terug val.

wat snap je nu nog niet?

Berichten: 98

Re: lichtspectrum

Bedankt voor de informatie nu snap ik het.

Reageer