Springen naar inhoud

Diamorphine

• Log in om te kunnen reageren

magnus

magnus

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2009 - 10:31

Hallo,

ik had een vraagje,

klopt het dat diamorphine geen ester kan vormen ? ik dacht zelf van niet, omdat ik nog van vroeger weet dat estervorming gebeurt tussen bv. COOH van een zuur en de OH van een alcohol, en diamorphine heeft ze allebei niet

en dat die ontledingsgevoelig is? ik dacht hier zelf ook van wel, omdat die aceton structuren aan de linkerkant van structuur, zouden kunnen worden gevormd na ontleding.

graag hoor ik wat jullie hiervan vinden,

magnus

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Tsjerk

Tsjerk

• >100 berichten
  • 216 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2009 - 18:59

Diamorphine, is dat hetzelfde als heroine? Zo ja dan is het al een dubbele ester. Het is een prima stabiel molecuul. Waar zie jij aceton structuren?

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2009 - 22:09

Wat is stabiel? halfwaarde tijd van een dag van een maand, of van een jaar?
Stabiel in oplossing of stabiel als vaste stof?

Het hele punt van diamorphine is dat het een pro-drug is. De acetylgroepen maken het molecuul heel wat meer hydrofoob waardoor het de bloed hersen barriere kan passeren (ik praat over infuus dosering nu). In de hersenen vallen die acetylgroepen er dan inderdaad af en hou je de actieve stof over, morfine.

magnus

magnus

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 00:47

hallo,

ja daarmee bedoel ik inderdaad heroine. Nou, wat ik eigenlijk bedoelde waren die twee acetylverbindingen aan de linkerkant, trouwens, ik neem aan dat bij deze structuur, de N-atoom aan die cyclohexaan structuur een proton kan opnemen toch?

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 02:36

1) nee het kan inderdaad geen esters meer vormen, want het is namelijk al de ester van morphine
2) ja het is instabiel, want anders valt het niet terug naar morfine en wordt het nooit actief.
3) ja die stikstof is basisch

magnus

magnus

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 09:18

hallo,

oke, dat is me nu helemaal duidelijk. dank julllie wel!

groet,
magnus

magnus

magnus

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 09:27

hoi :)

nou is er toch nog een klein theorietje die me bezig houdt,

heroine is niet echt hydrofiel, wateroplosbaarheid is 1:1300

is het in theorie mogelijk, dat stel het zit in een zetpil en aan die zetpil voeg je ook wijnsteenzuur bij, kan het dan in dit geval ook zijn dat er dan een zout vorm van ontstaat die wel beter wateroplosbaar is?

of zeg ik nu iets heel raars?

bedankt,
magnus

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2009 - 10:51

Dat is niet alleen in theorie mogelijk. Maar meestal wordt zoutzuur gebruikt om diamorfine in een in water of ethanol oplosbare vorm te krijgen.

Google maar eens op ¬īdiacetylmorfine hydrochloride¬ī.

magnus

magnus

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 12:10

wij hebben voor een project een proefje gedaan waarbij we het gehalte van diamorphine in zetpillen gingen bepalen m.b.v uv-spectometrie. Als voorbereiding daarvoor hadden we een extractie gedaan met hexaan-water, omdat we ervan uitgingen dat diamorphine niet zou oplossen water. We vonden heel erg lage gehaltes,

zou dat dus komen dat door menging met wijnsteenzuur in de zetpil, en de daaruit onstane zoutvorm, een deel van de aanwezige diamorphine beter oplosbaar is geworden in water en daardoor ook het in de waterlaag is gaan zitten, en daardoor

onze gehaltes zo laag zijn uitgevallen?

Veranderd door magnus, 01 november 2009 - 17:47

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 16:55

Heb je de pH onder controle gehouden? Zo ja welke was deze?

magnus

magnus

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 17:45

hoi,

nee, dat niet. wij sluiten ook die mogelijkheid niet uit inderdaad, dat de pH lager zou kunnen zijn geweest dan de pKa van 7.6, en dat die in zijn geladen vorm meer in de water is gaan oplossen.

maar vind je die andere reden onwaarschijnlijk? dat er een zoutvorm ontstaat en dat die daarom beter oplost in het waterfase?, of moeten we die weglaten uit onze verslag?

bedankt,
magnus

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 18:20

Ik denk dat de oplossing behoorlijk zuur is, aangezien het hydrochloride zout is. In oplossing bestaat de zoutvorm niet meer. Men spreekt dan over een ionpaar.

Ja ik denk dat het in je waterfase blijft, aangezien het geladen zal zijn.

Edit: Nog maar even wijsheid.... Gebruik nooit meer ongebufferde oplossingen bij liquid liquid extracties. Je weet namelijk nooit wat er dan gebeurd qua pH etc.

Veranderd door Napoleon1981, 01 november 2009 - 18:21

magnus

magnus

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 21:34

ja, daar heb je gelijk in. zullen we zeker op letten volgend keer,

bedankt voor je hulp,
magnus

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures