Springen naar inhoud

[scheikunde] Redoxractie opstellen

• Log in om te kunnen reageren

Twice

Twice

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 17:25

Morgen heb ik een proefwerk over dit onderwerp, en toen ik de voorbeeldtoes ging maken kwam ik niet uit de volgende opgave.

Ik moet de half- en hele reactie(s) afleiden, al is gegeven dat chloorgas door warme kaliloog wordt geleid. Na de reactie zijn chloride- en chloraationen aanwezig.

Ik ben een beetje gaan proberen maar kwam er toch niet uit. Zou iemand me een beetje kunnen helpen? Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 18:48

Ik weet het niet zeker, maar denk dat dit gebeurt.

2 KOH + Cl2 ----> 2 KCl + H2O

Het KCl zal wel oplossen in water en dus chloride ionen vormen, echter de chloraat ionen kan ik niet plaatsen zo...

edit: die vergelijking klopt niet, sorry... foutje

Veranderd door Z4x, 01 november 2009 - 18:50

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 20:06

Wat er gebeurt is disproportionering. De chlooratomen wisselen onderling elektronen uit in basisch millieu. In chloraat is chloor in de 5+ oxidatietoestand, en in chloride -1.

Denk je dat je nu de reactievergelijking kunt opstellen?

Twice

Twice

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 21:22

Nee, nog niet echt. Na een beetje puzzelen kwam ik tot een reactievergelijking, maar deze klopt niet omdat de ladingen niet aan dezelde kant gelijk zijn. Ook zou ik niet weten wat dan de halfreacties zijn. Ik kwam tot Cl2 + 6 OH- --> Cl- + ClO3- + 3 H2O. Dit kan dus niet de juiste reactie zijn.

Als ik terugkom op de oxidatietoestanden(ik heb hier niet veel verstand van, dus zal wel voor geen reet kloppen), dan betekent het dat Chloor opeens reductor is? Het zou dan namelijk 4 elektronen hebben moeten afstaan, eerst was de oxidatietoestand van een chloor atoom 0 (Cl2), en later in totaal 4 + (chloraat 5+, chloride 1-). Dit klopt toch ook niet?

P.S. Kan iemand mij vertellen hoe je die getallen onder je Atoom krijgt zoals Z4x heeft? Alvast bedankt!

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 november 2009 - 22:26

Als je nu 3 Cl2 zou nemen? :). 5 ervan nemen een elektron op van de 6e. Kun je daar iets mee?

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 22:46

De getallen eronder of erboven kan je maken met SUB of SUP aan te klikken boven het invulveld.

Succes

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures