van Deemter vergelijking

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 63

van Deemter vergelijking

hallo,

hoe kan ik de van Deemter vergelijking toepassen in excel?

ik heb mijn waarden: schotelhoogte tegen de snelheden van de eluens uitgezet.

hoe kan ik dan hier de van deemter vergelijking op toepassen?

Berichten: 129

Re: van Deemter vergelijking

Wat bedoel je met toepassen? in grafiek uitzetten?

Maak in je werkblad een kolom met je debiet (omgerekend naar lineaire snelheid) en een ander met de schotelhoogte.

Maak nu een spreidingsdiagram met als x-waarden de elutiesnelheid en voor y de schotelhoogte.

Dat zou het dan moeten zijn.

Berichten: 3

Re: van Deemter vergelijking

De van deemter vergelijking ziet er als volgt uit(is bekend neem ik aan): H=A+B/u+C*u

T lijkt mij dat jij wil weten wat de waarde van A,B en C inhoudt.

Dit is de manier die ik gebruik:

je zet het debiet uit tegen je experimenteel gevonde H daarnaast maak je een kolom waar je excel uiteindelijk de theoretische H laat neerzetten en weer daarnaast maak je een kolom die het verschil in deze 2 in het kwadraat uitrekent(=(H exp-H th)^2). De verschillende waardes van het verschil^2 laat je optellen door Excel. Je maakt nu plek voor A,B en C en geef je op dit moment nog als waarde 0. Onder H theoretisch werk je nu voor iedere waarde de formule uit maar aangezien A,B en C nog een waarde van 0 hebt zal H theoretisch ook 0 zijn en de som van het verschil^2 vrij hoog afhankelijk van je H experimenteel.

Excel heeft nu een tool genaamd Solver, deze kun je gebruiken om de som van het verschil^2 zo dicht mogelijk naar 0 te brengen en je geeft aan dat hij de waarde van A,B en C mag varieren. Hierna worden A,B en C bekend en kun je verder werken met je Van Deemter vergelijking ;)

Reageer