Springen naar inhoud

[scheikunde] Stuiver bepaling

• Log in om te kunnen reageren

103529

103529

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 18:34

Hallo!
Ik ben een leerling uit 6VWO en heb voor scheikunde een PO waarop ik het concentratie gehalte van koper in een stuiver moet bepalen. Dat doen we door middel van spectrofotometrie en een titratie.
Nou loop ik bij allebei de methodes gedeeltelijk vast en zou ik daar graag een beetje hulp bij willen hebben.

Onze gegevens:
de stuiver weegt 3.55 gram en hebben we opgelost in 25 ml geconcentreerd salpeterzuur. Dit doen we in 500 ml maatkolf en vullen deze met gedestilleerd water. Dit is onze standaard oplossing.

De titratie:
We hebben 25 ml van de standaard koperoplossing gepipetteerd en hieraan voegen we 10 ml 2 M azijnzuur toe. Dit verdunnen we tot 100 ml en daarna voegen we 20 ml 10 % kaliumjodide toe.

Deze oplossing titreren we met de natriumthiosulfaat 0,1 M oplossing totdat de oplossing lichtgeel is en vervolgens voegen we 5 ml zetmeel (indicator) toe en vervolgens titreren we met natriumthiosulfaat verder tot er de volgende kleuromslag optreedt.

Onze resultaten:
Wij hebben deze proef in duplo uitgevoerd, de eerste keer voegden we 23,8 ml natriumthiosulfaat toe tot de omslag naar lichtgeel ging en daarna moesten we nog 4,1 ml natriumthiosulfaat toevoegen tot de volgende kleuromslag. De tweede keer voegden we 23,9 ml natriumthiosulfaat toe tot de kleuromslag naar lichtgeel en vervolgens voegden we nog 4,1 ml natriumthiosulfaat toe tot de volgende kleuromslag.

Onze reactievergelijking:

2 Cu2+ + 4I- --> 2CuI + I2

2(S2O3)2- + I2 --> (S4O6)2- 2I-

Als we 27,9 ml natriumthiosulfaat van 0,1 M dan denk ik dus dat dat 0,1 mol per liter natriumthiosulfaat is en we voegen 27,9 ml dus dat is 0,00279 natriumthiosulfaat. Dus uit de reactievergelijkingen blijkt dan dat er dus ook 0,00279 Cu2+ moet zijn dus 0,00279 x 63,55 = 0,1773045 gram koper. We hebben niet de hele stuiver gebruikt maar slechts 1/20 dus 3.55 gram/20 = 0,1775 gram stuiver. Daarvan is dus 0,1773045 gram koper wat dus duidt op een percentage van 99,89 procent. Ik heb een vermoeden dat er hier iets dus niet klopt en zou iemand mij hier dus bij kunnen helpen.

Zou iemand mij ook duidelijk kunnen uitleggen waarom ik precies de azijnzuur en kaliumjodide toevoeg, want dat begrijp ik ook nog niet precies..

Bij de spectrofotometische methode:

heb ik als blanco 0,85 gram natriumnitraat opgelost in 100 ml water. en heb ik 5 standaard concentraties koper (II) nitraat van 0,15 0,10 0,075 0,050 en 0,025 molair. Bij onze standaard oplossing krijg ik een extinctie van 0,78 wat duidt op 0,13625 mol. Alleen ik heb werkelijk geen idee wat ik hier dan mee moet doen, zou iemand mij hierbij op weg kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 02 november 2009 - 08:19

Let je even op het gebruik van sub- en superscript? Dat maakt je reacties duidelijker :)

Een kopergehalte van ~100% zou volgens mij best kunnen, al zegt Wikipedia dat stuivers van brons zijn gemaakt. Maar in eerste instantie zie ik niet direct een fout in je berekening. Misschien lees ik eroverheen.

VWB de spectrofotometrische bepaling: je hebt een bepaalde extinctie gemeten, en die komt overeen met een bepaalde concentratie koper. Je noemt alleen 'mol' en geen 'molair'? Op zich zou dit een rechtlijnige berekening moeten zijn? Waar loop je vast?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

103529

103529

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2009 - 11:51

Sorry ik bedoelde natuurlijk 0,13625 molair..

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures