[scheikunde] PO.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 13

[scheikunde] PO.

Halloo,

Ik had een vraagje.

Ik moet een po maken over;

Hoeveel azijnzuur er in een flesschoonmaakazijn zit?

Ik heb nog geen idee hoe ik dit moet aan pakken.

Waarschijnlijk met triteren ofzoiets.

Iemand een idee?

Berichten: 374

Re: [scheikunde] PO.

Zoals je zelf al aangaf kan je dit titreren.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] PO.

Titreren is inderdaad een goed idee. Azijnzuur is een zuur (duh :P ). Met welke stof zou je die kunnen titreren?

Berichten: 13

Re: [scheikunde] PO.

Met wat voor stof?

waarschijnlijk met een base. (ook best wel logisch)

maar geen idee welke!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] PO.

Welke sterke basen ken je allemaal?

Berichten: 13

Re: [scheikunde] PO.

Als ik denk aan fosfaat en carbonaat zit ik dan in de goede richting?

Berichten: 39

Re: [scheikunde] PO.

Kijk hier maar eens:

Thermometrische en potentiometrische titratie van azijnzuur met natronloog (Coachlab)

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...rmotitratie.htm

Berichten: 13

Re: [scheikunde] PO.

Super bedankt voor je hulp! (:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] PO.

Als ik denk aan fosfaat en carbonaat zit ik dan in de goede richting?
Dat zijn zwakke basen overigens. Natronloog is een sterke base. Als je heel professioneel uit de hoek wil komen, moet je deze stellen op iets als oxaalzuur dihydraat of kaliumwaterstoftartaat (oertiterstoffen).

NaOH trekt namelijk water aan, dus je weet nooit of je 100g afgewogen NaOH ook wel echt 100% NaOH is, en niet bijvoorbeeld 5g water.

Je voert dan 2 verschillende titraties uit.

1) Je maakt een oplossing van een voorgenoemde oertiterstof waarvan je de concentratie stof heel precies weet (4 significante cijfers, met zoveel cijfers dien je ook af te wegen en ook spul als volpipetten en maatkolven gebruiken). Die titreer je met je loog. Daarmee kun je dus precies uitrekenen wat de concentratie is.

2) Met de gestelde loog bepaal je vervolgens de concentratie azijnzuur. Ook weer nauwkeurig werken met dat precieze glaswerk enzo :P

Berichten: 13

Re: [scheikunde] PO.

Op dit moment is dit mijn stappenplan.

Klopt het een beetje?

Planning

Stappenplan

1. Trek een jas aan.

2. Spoel een erlenmeyer om met demiwater en breng er met een pipet 1 ml van de bekende azijnzuur in.

3. Voeg met de maatcilinder 10 ml demiwater toe en doe er drie druppels fenolftaleïne bij.

4. Lees van de buret de beginstand van de hoeveelheid natronloog af. Noteer dit in de tabel.

5. Druppel vanuit de buret met natronloog in de erlenmeyer. Doe dit tot de stof in de erlenmeyer paars kleurt.

6. Lees van de buret de eindstand van de hoeveelheid natronloog af. Noteer dit in de tabel.

7. Gooi de bekende azijnzuur weg, spoel de erlenmeyer om met demiwater en herhaal de proef voor de nauwkeurigheid.

8. Herhaal punt 2 tot en met 10 ook voor schoonmaakazijn, balsamico-azijn en wijnazijn.

Berekening

• Door de begin hoeveelheid en eind hoeveelheid van het natronloog op te schrijven in de tabel kan je uitrekenen hoeveel natronloog je toe hebt gevoegd. Dit doe je door de begin hoeveelheid natronloog min de eind hoeveelheid natronloog te doen.

• Om de concentratie azijnzuur in schoonmaakazijn, balsamico-azijn en wijnazijn te berekenen moet je vergelijken met de bekende azijnzuuroplossing. Dit doe je door de concentratie azijnzuur van de bekende azijnzuuroplossing in mg/ml keer het volume van het natronloog in de schoonmaakazijn/balsamico-azijn/wijnazijn in ml. En dat deel je door het volume van de natronloog in de bekende azijnzuur in ml.

• Hoeveel azijnzuur er in een fles zit bereken door de concentratie keer aantal ml in de fles.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] PO.

Ziet er wel goed uit!

Bedenk je eens wat er nou gebeurt als je azijn niet het enige zuur is in je erlenmeyer?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 13

Re: [scheikunde] PO.

Dan moet je waarschijnlijk meer natronloog toevoegen.

En klopt je proef dus niet. Maar ik ga er niet vanuit dat er een ander zuur in de erlenmeyer zit. Want we spoelen hem om met demiwater.

Bij de brekening moet ik het dan nog delen door of juist keer iets doen omdat ik het verdund heb?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] PO.

Ja ik zei in de erlenmeyer, maar dan bedoel ik bijvoorbeeld uit de balsamico-azijn. Inderdaad klopt je proef dan niet.

Je verdunning moet je alleen meenemen als je concentraties berekent.

In jouow geval kun je ook gewoon eerst de hoeveelheid (milli)mol azijn in je proef bepalen, en je weet dat dat uit 1 ml originele azijn kwam...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 13

Re: [scheikunde] PO.

Hm daar had ik nog niet over nagedacht.

Ik weet niet of dat de bedoeling is van de opdracht.

maar het is idd een goed punt.

en over die verdunning; als ik de concentratie van de bekende azijnzuuroplossing keer het volume van het natronloog in de schoonmaakazijn doe. en dat deel door het volume van de natronloog in de bekende azijnzuuroplossing.

heb ik dan het goede antwoord? in mg/ml?

Berichten: 13

Re: [scheikunde] PO.

Ik heb het plan aangepast.

Stappenplan

1. Trek een jas aan.

2. Spoel een maatkolf om met demiwater en breng er met een pipet 10 mL van de bekende azijnzuur in.

3. Vul de maatkolf (van 100,0 mL) aan met demiwater tot de maatstreep.

4. Pipetteer met een andere pipet 10 mL van de verdunde oplossing uit de maatkolf in een titreererlenmeyer en doe er drie druppels fenolftaleïne bij.

5. Lees van de buret de beginstand van de hoeveelheid natronloog af. Noteer dit in de tabel.

6. Druppel vanuit de buret met natronloog in de titreererlenmeyer (titreer). Doe dit tot de stof in de erlenmeyer paars kleurt.

7. Lees van de buret de eindstand van de hoeveelheid natronloog af. Noteer dit in de tabel.

8. Gooi de bekende azijnzuur weg, spoel de titreererlenmeyer om met demiwater en herhaal de proef voor de nauwkeurigheid.

9. Herhaal punt 2 tot en met 7 ook voor schoonmaakazijn, balsamico-azijn en wijnazijn.

is die zo compleet?

Reageer