[scheikunde] redoxreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] redoxreactie

Waterstofperoxide reageert met jodide in zuur milieu tot jodium(die redoxreactie heb ik al opgesteld) Maar dan staat er: Het gevormde jodium word ''onder een CO2-deken'' getitreerd met een gestelde natriumthiosulfaatoplossing.

Dan is de vraag geef de reactievergelijking die leidt tot vorming van het CO2 deken?

En ik snap dus niet waar die CO2 vandaan komt. De redoxkoppels van de tweede reactie zijn: I2/I- en S4O6 2-/ S2O3 2-

Gr,

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] redoxreactie

Die CO2-deken komt zeker niet uit je titratie-oplossingen. Het lijkt erop dat je op school eerder iets over die CO2-deken zou moeten hebben gehad?

In ieder geval: als je geen gebruik mag maken van een gasfles, dan zou ik me bedenken hoe je CO2-gas kunnen maken, uitgaande van twee oplossingen die los staan van je titratie-opstelling? De reactie daarbij kun je vast wel zelf bedenken...

Berichten: 8

Re: [scheikunde] redoxreactie

ooo oke! Er staat ook onder dat er tijdens te titratie zwavelzuur, NaHCO3, KI en molybdaatoplossing wordt toegevoegd

H3O+(van de zwavelzuur) + CO3- -> H2O + CO2

En dat is dus die CO2deken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] redoxreactie

Yep. Kun je ook bedenken waar die voor bedoeld is?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] redoxreactie

Ik denk om er voor te zorgen dat er geen zuurstof in je oplossing kan komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] redoxreactie

Klopt :) . Zeker bij een stof als peroxide is dat belangrijk, omdat zuurstof kan zorgen voor meer of minder peroxide naar gelang het milieu.

Reageer