= meta ook mono?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 365

= meta ook mono?

In onze gifkast staan onder dezelfde code ammoniummonovanadaat en ammoniummetavanadaat In het voorschrift van de fotometrische fosfaatbepaling staat dat er ammoniummonovanadaat gebruikt moet worden.

Volgens mij en mijn collega maakt het wel uit welke van de twee je kiest ( kan ook toeval zijn maar als er metavanadaat gebruikt wordt mislukt de proef meestal) maar wij kunnen het niet beargumenteren omdat we het zelf niet precies weten. (zelfde molecuulformule)

waarop is het verschil in benaming gebaseerd hier? Op wikipedia kunnen we alleen een structuurformule van het ammoniummetavanadaat vinden.

Is er hier sprake van isomeren?

Berichten: 62

Re: = meta ook mono?

Ik heb even gezocht, en op een msdssheet van een enkele stof beide namen tegen.

Ammoniummonovanadaat is de Nederlandse benaming, en ammoniummetavandate de Engelse. Ik denk dat Ammoniummetavandaat een combinatie is van deze twee worden, maar qua stof niet uitmaakt.

Bron:

http://www.boomlab.nl/fv/componentinstance...76020165-NL.pdf

Berichten: 365

Re: = meta ook mono?

ok dan is het mischien de kwaliteit in de pot en niet de stof zelf waardoor het mis gaat. Had deze vraag ook naar een oud- docent van me gemaild en die vermoede hetzelfde wat jij hier zegt. dus twee keer hetzelfde zal dan wel kloppen thnx

Reageer