Zink- en aluminiumpoeder

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 29

Zink- en aluminiumpoeder

Aloha gelieve mensen,

Op het lab hadden we het over zinkpoeder, maar na een vertakkinggesprek kwamen we op aluminiumpoeder. Leuk voor vuurwerk of met wat ijzeroxide thermiet maken, maar dat boeit mij niet veel. Beide dingen heb ik genoeg gezien op tv of Y**T*b* (geen reclame maken :P ).

Maar wat ik eigenlijk afvroeg waren twee dingen:

- Kan je aluminiumpoeder zelf maken door het te malen en/of raspen/vijlen? Ik neem aan dat men dan geen zuivere vorm krijgt, maar het gaat voor mij om de theorie.

- Als ik zinkpoeder op een lepel in de vlam houdt (butaan/propaan brander) gaat het niet smelten maar juist verbranden en een blokje zink smelt wel, hoe kan dat? Zelf denk ik dat zinkpoeder verbrand omdat er veel zuurstof tussen/bij kan.

Over het zinkpoeder smelten. Als het aan de zuurstof ligt, zou ik het dan kunnen smelten als ik de zuurstof wegneem en argon daar in de plaats doe? (Ik weet dat de brander wel zuurstof nodig heeft, maar het gaat voor mij om de theorie).

Als U een van de vragen een antwoord kan geven ben ik al tevreden.

Met vriendelijke groeten vanuit mijn mooie zolderkamertje,

Bram033

CóóL

Berichten: 3.145

Re: Zink- en aluminiumpoeder

Zelf aluminiumpoeder maken uit grover materiaal is erg lastig. Op zich wil het wel, maar om het echt fijn te krijgen is vijlen of schuren geen optie meer. Echt commercieel poeder is te krijgen als 400 mesh poeder, maar zelfs als 2000 mesh (deeltjes grootte pakweg 2 um). Dat soort fijne poeders krijg je niet meer met huis-, tuin- en keukenmiddelen.

Het feit dat zinkpoeder verbrandt en een blok zink niet heeft puur te maken met contactoppervlak. Zinkpoeder heeft een veel en veel groter contactoppervlak voor het zelfde gewicht.

Gebruikersavatar
Berichten: 29

Re: Zink- en aluminiumpoeder

Bedankt voor Uw informatie.

Reageer