Springen naar inhoud

recovery silver

• Log in om te kunnen reageren

vindex

vindex

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2009 - 13:57

Hey,

Ik zou een manier moeten vinden om zilver uit bv laboratorium afvalwater te kunnen scheiden. Zeer veel is hier (buiten met de hulp van elektroden) niet over te vinden. Ik heb al gezocht op science direct enzo maar hierop is niet direct iets duidelijk over te vinden.
Weet iemand toevallig geen goeie bronnen hieromtrent?

Alvast bedankt,

een chemist

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Vreggie

Vreggie

• >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2009 - 14:03

je zou er zoutzuur bij kunnen doen dan ontstaat zilverchloride. Dit zal neerslaan. Of wil je het zilver terug winnen als zijnde puur zilver?

edit: typo

Veranderd door Vreggie, 03 november 2009 - 14:03

tjiddles

tjiddles

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2009 - 14:38

ligt eraan wat voor type afvalstroom (zilver) je hebt. en idd wat voor product je wil hebben. (puur zilver of zilver chloride)

als de afvalstroom uit zilvernitraat bestaat zou ik de stroom gewoon appart opvangen en er een hoop koper(afvalkoper is goed) ingooien.

zilverkristallen zullen zich vormen aan het opp. van het koper en kopernitraat zal ontstaan, filtreren spoelen.
smelten.

succes

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2009 - 16:40

ligt eraan wat voor type afvalstroom (zilver) je hebt. en idd wat voor product je wil hebben. (puur zilver of zilver chloride)

als de afvalstroom uit zilvernitraat bestaat zou ik de stroom gewoon appart opvangen en er een hoop koper(afvalkoper is goed) ingooien.

zilverkristallen zullen zich vormen aan het opp. van het koper en kopernitraat zal ontstaan, filtreren spoelen.
smelten.

succes

Het beste is, om NaCl of HCl toe te voegen, verdunnen, filtreren, aantal keer wassen met demi-water, drogen, fijnmalen tot een fijn poeder, en reduceren met suiker in hete NaOH-oplossing, om zuiver zilver te verkrijgen.

vindex

vindex

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2009 - 11:20

[QUOTE] Het beste is, om NaCl of HCl toe te voegen, verdunnen, filtreren, aantal keer wassen met demi-water, drogen, fijnmalen tot een fijn poeder, en reduceren met suiker in hete NaOH-oplossing, om zuiver zilver te verkrijgen.

Bedankt voor je uitleg, zou je hiervan aub een officieele bron kunnen geven, die heb ik nodig om te refereren.

Raby

Raby

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2010 - 09:15

Ik zocht (tevergeefs) zelf ook naar een methode om nikkel uit water te laten neerslaan. Kan iemand mij daarbij helpe?
Het gaat hier om een nikkelconcentratie van 50 g/liter.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2010 - 09:48

Als het alleen maar om het neerslaan gaat, dan is toevoegen van oplossing van NaOH een optie. Het nikkel slaat dan neer als nikkelhydroxide wat je er uit kunt filteren.

Als het echt gaat om terugwinnen van nikkel als metaal, dan zul je iets meer mee moeten brengen. Nikkel reduceer je niet zo gemakkelijk tot het vrije metaal. Misschien met zink poeder, maar of dat nou economisch is? Hypofosfieten en onderfosforigzuur werken ook, maar dat is denk ik duurder dan het nikkel dat je terugwint.

Raby

Raby

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2010 - 10:05

liefst natuurlijk terugwinning als metaal! ik heb van iemand informatie over een terugwin cel, echter was het voor nikkel economisch niet haalbaar! neerslaan als zout heeft niet mijn voorkeur eerlijk gezegd. maar kzag dat je ook apparatuur levert, misschien heb je nog alternatieven?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures