Lotuse leaves shake off water

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Lotuse leaves shake off water

superhydrophobicity: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrophobe#Superhydrophobicity

Many plants are extremely water-repellent owing to their rough textures, which can trap air to provide a waterproof cushioning. In some cases, plant leaves are so repellent that no droplets can stick at all; instead, they simply bounce and roll off. A lotus leaf is an example of a natural material that possesses this "superhydrophobicity" and a pair of physicists in the US are proposing that natural vibrations lie at the heart of the phenomenon.


....

Meer hier: http://physicsworld.com/cws/article/news/40866


Grappig dat ik laatst nog een triller maakte waarbij water ook op een oppervlakte bleef rollen/dansen en nu toevallig is er dit artikel dat ook over dit fenomeen spreekt. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: Lotuse leaves shake off water

In dezelfde context van oppervlaktespanning:


Druppels water op een gloeiend hete kachel die rollen en rollen... soms minutenlang!


PS: De uitleg voor oppervlaktespanning van vloeistoffen versus lucht is als volgt:


In vloeibare vorm heeft een stof nog altijd een grote cohesie (minder dan vast, meer dan gasvormig). Maar de druk wordt in alle richtingen even groot uitgeoefend. Daardoor ontstaat op het oppervlak van het water een probleem, omdat de kracht naar boven niet kan uitgewerkt worden, en zo wordt het water vlak versus het zwaartepunt van de aarde. Omdat alle moleculen in zekere zin rond zijn, ontstaat dus een bolletjes oppervlak. Daarover kunnen waterspinnen waterskieën en kun je zelfs een naald die zou moeten zinken op het wateroppervlak leggen en krijg je ook het effect aan de randen van een glas water dat het omhoog gaat tegen de rand.


Bewijs hiervan is dat je bij kwik het omgekeerde krijgt versus glas: het gaat naar beneden aan de rand.


En nu supergeleiding op rolletjes creëren maar zoals op mijn gloeiend hete steenkoolkachel (in de winter ten minste, hij is nu zelfs wat kalkwit omdat mijn kinderen het experiment wat te veel hebben uitgevoerd nadat ik het hen eens toonde).


Late sinterklaasgroetjes van rebels Van Belletje uit Bellegoed, Bellegem, Belgium, Straatje 21. Hihi, poetry is everywhere, especially in science!
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.

Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.

Reageer