Artiekel i.v.m. waterstof op internet .

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Artiekel i.v.m. waterstof op internet .

Op de nederlandse website : www.astro.rug.nl , staat een artiekel over radioteleskopen in samenwerking met de Leidense universiteit en Australië.

De titel is: "Waterstof een klein atoom met een grote rol in de sterrekunde"

Men bestudeerd hier radiogolven van atomair en moleculaire waterstof en andere atomen. Deze zijn aanwezig tussen sterren in melkwegstelsels, en ook aan de rand er om heen. Alzo bestudeerd men zwaartekrachtveld(en) van de/het melkwegstelsel.

Het betreft hier de zeer gegeerde professor J.M. van der Hulst .

Ik schaam me eigelijk om de volgende vraag te stellen. Maar hier komt ze dan toch.

-In het eerste deel van het artiekel meld de professor dat atomaire waterstof uit twee deeltjes bestaat. Namelijk , een electron en een proton. In de atoomfysika kent men er natuurlijk veel meer die onderandere ontstaan d.m.v verval.

Ik stel als leek toch de vraag zoals ik het geleerd heb : Namelijk drie hoofddeeltjes : - Een zwaar positief proton èn een zwaar neutraal neutron in het centrum, met daarrondraaiende een licht negatief electron ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Artiekel i.v.m. waterstof op internet .

Dat is alleen zo bij deuterium, tritium heeft 2 neutronen. Waterstof zelf heeft alleen een proton en elektron.

Deuterium en tritium zijn isotopen van waterstof. Zo bestaat er 13C (koolstof met 6 protonen en 7 neutronen ipv 6) en 18O (zuurstof met 8 elektronen en 10 neutronen ipv 8)

Berichten: 374

Re: Artiekel i.v.m. waterstof op internet .

1H bestaat uit 4 deeltje: 1 proton en 1 electron. (proton: uud quarks)

2H bestaat uit 7 deeltje: 1 proton, 1 electron en een neutron. (neutron udd quarks)

1H is de enige "stabiele" atoom met 0 neutronen voor de rest hebben alle atomen neutronen in de kern

Berichten: 654

Re: Artiekel i.v.m. waterstof op internet .

  1H bestaat uit 4 deeltje: 1 proton en 1 electron. (proton: uud quarks)

2H bestaat uit 7 deeltje: 1 proton, 1 electron en een neutron. (neutron udd quarks)

1H is de enige "stabiele" atoom met 0 neutronen voor de rest hebben alle atomen neutronen in de kern
Quarks in hetzelfde lijstje zetten als protonen en neutronen lijkt me niet logisch. Quarks zijn weer de bouwstenen van de kerndeeltjes, maar ze zijn niet echt functioneel aanwezig in een atoom, voor zover ik weet.

1H is ~1 g/mol (1 proton, 1 elektron)

2H is ~2 g/mol (1 proton, 1 neutron, 1 elektron)

Zowel 1H als 2H zijn volledig stabiel, deuterium wordt zelfs veel gebruikt in onderzoek als oplosmiddel voor NMR (bijvoorbeeld) of om bepaalde groepen of reactiemechanismen aan te tonen. Denk bijvoorbeeld aan zwaar water, wat D2O is.

Berichten: 374

Re: Artiekel i.v.m. waterstof op internet .

1H is niet volledig stabiel! maar goed is bijna volledig stabiel te noemen.

En ik zet protonen neutronen ook niet in het zelfde rijtje.

Als je even beter leest zie je dat ik zeg dat Protonen en Neutronen uit up en down quarks bestaan.

Dus wat voor zinnigs probeer je nu te melden?

Berichten: 654

Re: Artiekel i.v.m. waterstof op internet .

1H is niet volledig stabiel! maar goed is bijna volledig stabiel te noemen.
1H Niet stabiel? Dat lijkt me geen leuke situatie in dit universum. Van al het waterstof op aarde is 99,9% 1H. De overige 0,1% is deuterium.
En ik zet protonen neutronen ook niet in het zelfde rijtje.
Die staan juist goed bij elkaar (neutron - elektron = proton), ik zet alleen kanttekeningen bij het vermelden van quarks als kerndeeltjes.
Dus wat voor zinnigs probeer je nu te melden?
Ik probeer je vriendelijk te verbeteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Artiekel i.v.m. waterstof op internet .

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Nikos, het zou fijn zijn als je beleefd bleef tegen andere forumisten.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

De meest voorkomende vorm van waterstof heeft inderdaad een kern die uit 1 deeltje bestaat: uitsluitend een proton. Deuterium heeft daarnaast ook nog een neutron.

De quarks zijn in deze context verwarrend, en bovendien zinloos in de beschrijving van de atoomkern. Dit kun je al een beetje zien als je ziet dat een neutron kan worden gevormd door een proton en een elektron samen te voegen, terwijl de quark-compositie dan dus verandert van up-up-down naar up-down-down. Waar komt ineens die down-quark vandaan en waar zijn de up-quark en het elektron gebleven? Als je binnen de traditionele "elementaire" deeltjes wilt kijken komen daar nog veel meer vreemden bij zoals gluonen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Artiekel i.v.m. waterstof op internet .

rwwh schreef:<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Nikos, het zou fijn zijn als je beleefd bleef tegen andere forumisten.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>


<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Sterker nog, het is Nikos al eerder gezegd.

Waarschuwing +1 van mij.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: Artiekel i.v.m. waterstof op internet .

KNIP

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: niet natrappen ook al is het je eigen topic.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer