Springen naar inhoud

speelvulkaan

• Log in om te kunnen reageren

warlord75

warlord75

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2009 - 16:02

ik heb overlaatst ene speelvulkaan gekregen.

om die te laten uitbarsten. moet ik C4H6O6 en (NaHCO3) in combinatie met bloem en goed roeren.

dan barst die uit .

misschien goed om te weten.

kan iemand mij misschien ook uitleggen hoe dit komt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2009 - 09:17

De stof C4H6O6 is een zuur en dat reageert met het bicarbonaat tot o.a. kooldioxide gas. De bloem zorgt er voor dat er schuim ontstaat en dat het gas niet gewoon als bubbeltjes ontwijkt. Je moet aan het goed gemengde materiaal water toevoegen (niet te veel) en dan gaat het flink schuimen.

warlord75

warlord75

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2009 - 19:19

De stof C4H6O6 is een zuur en dat reageert met het bicarbonaat tot o.a. kooldioxide gas. De bloem zorgt er voor dat er schuim ontstaat en dat het gas niet gewoon als bubbeltjes ontwijkt. Je moet aan het goed gemengde materiaal water toevoegen (niet te veel) en dan gaat het flink schuimen.

bedankt

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2009 - 21:22

Volgens mij zou je in plaats van bloem ook gewoon Dreft (afwasmiddel) kunnen gebruiken.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2009 - 09:25

Dat werkt inderdaad ook, maar de vulkaan wordt dan meer transparant. Ik heb een keer bij een kinderfeestje de kinderen zo'n vulkaan laten maken.

- natriumbicarbonaat
- rood/oranje kleurstof (voedingsmiddel)
- afwasmiddel of shampoo
- schoonmaakazijn (ca. 8% azijnzuur)

Ze maakten van een WC-rolletje, veel papier en lijm een vulkaanvorm en dan deden ze een mengsel van natriumbicarbonaat, kleurstof en afwasmiddel in de koker. Vervolgens schonken ze daar de azijn op. Dan ontstaat er veel oranje schuim en dat loopt over de "vulkaan" heen. Prachtig voor kinderen van een jaar of 7 en geen gebruik van gevaarlijke chemicalien. Ik heb zelf bij een van de vulkaantjes 10% HCl geschonken en dat gaf echt een eruptie, het kwam wel een cm of 30 omhoog spuiten! Bij gebruik van zoutzuur liet ik de kinderen niet zelf spelen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures