[scheikunde] Redoxreactie Zink en Lood

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[scheikunde] Redoxreactie Zink en Lood

Beste mensen,

Wij (drie vwo 6 leerlingen) moesten deze week een proef uitvoeren met zink en lood. Allereerst moesten we een stukje zinkdraad twee dagen laten liggen in een 1,0 massaprocent loodacetaatoplossing. Daarna moesten we de zink eruithalen en wassen met aceton en water. Het lood moesten we affiltreren en wassen met 0,2 massaprocent loodacetaat (aangezuurd met azijnzuur tot pH 6), daarna verder wassen met water en aceton. Maar wij vragen ons af: Waarom de 0,2 massaprocent loodacetaat (aangezuurd met azijnzuur tot pH 6)? We moesten uitrekenen in welke molverhouding zink en lood reageren, maar daarnaast moesten we ook uitleggen waarom de 0,2% loodacetaat aangezuurd moest zijn. En dat laatste snappen we niet. We hopen dat jullie ons kunnen helpen.

Kevin, Jelmer en Maik

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Redoxreactie Zink en Lood

Hallo,

Weet niemand het antwoord? Want wij komen er zelf ook niet uit. Kan iemand ons misschien tips geven?

Groeten van Jelmer. Kevin en Maik

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Redoxreactie Zink en Lood

Dat wassen met lood(II)acetaat lijkt mij om restjes zink weg te laten reageren, die tussen het lood zitten. Maar dit kan ook met wat natronloog, wat niet milliebelastend is integenstelling tot die lood-oplossing.

Waarom je een lood(II)acetaat-oplossing aanzuurt?

Ik geef je een tip. De lood-ionen zijn in oplossing als Pb(H2O)62+-ionen. Lood in oplossing is iets zuur. Op welke manier denk je dat dit gaat en wat de gevolgen hiervan zijn?

Tja ik ben niet goed in vraagstellingen geven maar ik mag volgens de regels geen antwoord geven, maar moet jullie stimuleren zelf te denken. :P

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Redoxreactie Zink en Lood

Mooie vraagstelling:)

Ik snap het van de zinkdeeltjes die weg moeten, want je moet immers het aantal gram lood weten wat er ontstaan is. Alleen snap ik niet waarom het aanzuren moet. De oplossing is zuurder gemaakt door de azijnzuur maar is dat vanwege de reactie tussen lood en zink? Want door het zuurder maken verloopt de reactie sneller?

Ik snap het eigenlijk nog niet.

Mvg,

Maik

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Redoxreactie Zink en Lood

Ik help je wel wat meer opweg. lood is iets zuur in oplossing, dus de volgende reactie vind plaats:

Pb(H2O)62+ --> PbOH(H2O)5+ + H+ .

Zo kan deze reactie nog een keer plaatsvinden waardoor er een bepaald neerslag ontstaat. Veel oplossingen van metaalzouten moeten ietswat aangezuurd worden.

Heb je een idee wat dit neerslag zal zijn?

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Redoxreactie Zink en Lood

Ik ga het proberen hoor. Hier komt het.

Door het aanzuren met azijnzuur neemt de concentratie H+ toe. Als het een evenwichts reactie is zal het evenwicht naar links blijven gaan. Anders zou je een neerslag krijgen en die weeg je dan ook mee bij het lood. Klopt dit?

Het klinkt wel logisch maar ik weet niet of het dat ook is.

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Redoxreactie Zink en Lood

Ja dat klopt. Anders krijg je nl. een neerslag van loodhydroxide/oxide.

Reageer