[scheikunde] Kinetica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[scheikunde] Kinetica

Hoii iedereen,

Ik zit vast bij de volgende vraag:

K2S2O8 + 2 KI ==> 2 K2SO4 + I2

De reactie wordt gestart door de inhoud van de tweede erlenmeyer (KI-oplossing) over te gieten in de eerste erlenmeyer (verzadigde oplossing van K2S2O8 met gekende molariteit ), niet omgekeerd!

Waarom mag de verzadigde oplossing van K2S2O8 niet toegevoegd worden met de KI-opl ?

De reactie verloopt in een waterig milieu, maar als je van het punt zou gaan van een zuur mag niet gedoopt worden. dan mag KI niet op K2S2O8...

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] Kinetica

Leuk dat je de vergelijking met het dopen van zuur legt, alhoewel dit eerder een veiligheidsaspect is.

Waarom zou je niet willen dat de verzadigde oplossing van K2S2O8 direct wegreageert wanneer je het toevoegt aan de KI-oplossing? Denk aan het feit dat je de snelheid van de reactie aan het bestuderen bent, en je met een lagere concentratie KI werkt.

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Kinetica

dus het komt doordat je bij het toevoegen van K2S2O8 slechts

bv 200 deeltjes (grof uitgedrukt) in het begin toegevoegd hebt

deze brengt de reactie al op gang, maar omdat er maar 200 deeltjes al aanwezig zijn gaat dit veel trager dan tov 800deeltjes moest men de KI oplossing toevoegen aan de K2S2O8.

Als ik het zo mag stellen ? :)

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] Kinetica

Ik weet niet of je hetzelfde bedoelt, maar ik dacht eerder aan het feit dat je gedurende het hele reactieproces (dus ook tijdens het toevoegen) je het KI in een ondermaat wil houden, dat gaat niet wanneer je het toevoegen omdraait.

Reageer