Wat wordt er bedoeld

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 63

Wat wordt er bedoeld

Op nu.nl een bericht over zoutzuur-lek


Zoutzuurlek bij Friese kaasfabriek

Uitgegeven: 6 november 2009 10:38

Laatst gewijzigd: 6 november 2009 10:53


LEEUWARDEN - In de Friese hoofdstad Leeuwarden is per abuis groot alarm geslagen in verband met een wolk salpeterzuur die ontsnapt is bij een fabriek in het nabijgelegen dorp Dronrijp.



© ANPDat meldde de politie. Het was de bedoeling de sirenes alleen in Dronrijp af te laten gaan.


Het bijtende zuur is ontsnapt uit een lekkende vrachtwagen bij de kaasfabriek van Frico in Dronrijp. De wolk drijft richting het dorp, waar eveneens de alarmsirenes zijn afgegaan.


De bevolking wordt opgeroepen binnen te blijven en ramen en deuren gesloten te houden


en de link:

My Webpage


mij is niet duidelijk wat er nu lekt? zoutzuur of salpeterzuur.

Berichten: 87

Re: Wat wordt er bedoeld

Het artikel is gewijzigd, het gaat om salpeterzuur

Zal wel een onzorgvuldigheidje geweest zijn van nu.nl

Berichten: 541

Re: Wat wordt er bedoeld

overigens waarom heeft een kaasfabriek salpeterzuur nodig? en dan nog wel zoveel dat het met een tankwagen gebracht moet worden.

Berichten: 654

Re: Wat wordt er bedoeld

Dat vraag ik mij ook sterk af. Ik snap dat je een paar liter in huis hebt voor het eea te analyseren, maar een vrachtwagen is toch wel overkill.

Aan de andere kant staat Nu.nl ook niet bekend om haar subtiele manier van journalistiek, hence de fout, noch staat de Nederlandse Staat goed bekend omwille de chemische bangmakerij.


Het zou me weinig verbazen moest er slechts 10 liter over de grond zijn gelopen, of 100 liter. Daarnaast lijkt me dat ook niet zo'n probleem. Spuit water en vervolgens ammonia over het salpeterzuur en het probleem is helemaal weg. Is goed voor de plantjes.

Berichten: 54

Re: Wat wordt er bedoeld

Op het nieuws melden ze dat het gebruikt wordt om schoon te maken.

Berichten: 157

Re: Wat wordt er bedoeld

Om de plastic laag schimmelvrij te houden. Dit kan iet met alcohol ed, omdat die laag dan oplost

Berichten: 87

Re: Wat wordt er bedoeld

bedoel je dat oranje laagje om de kaas?

Smeren ze het er dan gewoon op ofzo?

Berichten: 31

Re: Wat wordt er bedoeld

Het wordt gebruikt als reinigings middel voor de leidingen in het bedrijf. Net zoals natronloog.


Verder wordt salpeter (weet niet of dit zuur is) toegevoegd om de houdbaarheid van kaas te verhogen.

Berichten: 13

Re: Wat wordt er bedoeld

Als ik me goed kan herinneren van lang geleden wordt jonge kaas op grote (industriele) schaal kunstmatig verouderd met behulp van enzymen. Deze werken het best in een zuur milieu en daar wordt vaak salpeterzuur voor gebruikt. Na verloop van tijd wordt de werking gestopt door het zuur te neutraliseren net natronloog. Het reactieproduct van die twee levert ook gelijk een conserveermiddel op.

Reageer