Okergeel welke chemische verbinding?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Okergeel welke chemische verbinding?

Beste mensen,

Mijn vraag komt bij mijn geliefde moeder vandaan. In BINAS-65B heb ik al wel het een en ander gevonden van stoffen die mogelijk gebruikt kunnen worden, bv. BaCrO4. Sowieso zijn patina vaak stoffen die je liever niet dicht bij je in de buurt hebt en al helemaal niet buiten een zuurkast (tenminste, ik niet) Mijn vraag aan een ieder is of jullie een chemische verbinding kennen die een okergele kleur heeft en als patina gebruikt kan worden. Het is natuurlijk niet altijd even objectief omdat iedereen een kleur verschillend waarneemt, Licht geel/Geel in BINAS zegt mij dus niet zoveel om te kunnen bepalen of het specifiek een okergele tint heeft.

Alvast bedankt!

Berichten: 13

Re: Okergeel welke chemische verbinding?

Hoi, zwavel is geel, maar verder geen idee wat patina zijn.

S6 ermee.

Berichten: 1.379

Re: Okergeel welke chemische verbinding?

Patina wordt meestal gelijk gesteld met de blauw-groene laag die zich in vochtige atmosfeer vormt op koper. De stof is dan basisch kopercarbonaat.

Er zijn echter ook andere patina's mogelijk m.b.v. flesjes die je in een kunstnijverheidszaak kunt kopen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 180

Re: Okergeel welke chemische verbinding?

wat voor een materiaal moet gepatineerd worden??

(tenminste ik hoop dat dat de goede vervorming van patina is)

volgens mij zijn patina stoffen bovenop (vooral) metalen die anders zijn, maar de eigenlijke stof/ondergrond gelijk houden. zoals de blauw/groenige laag op koper. en ik denk dat ook de vliegroest of Cor-ten staal er onder valt.

dus het ligt vooral ook aan de ondergrond, wat je er op moet/kunt smeren.

Berichten: 13

Re: Okergeel welke chemische verbinding?

@ iedereen die tot dusver gereageerd heeft;

Mijn vraag heeft betrekking tot het bewerken van Brons (koper en tin), in de tussentijd ben ik al wat verder gaan zoeken en heb al het een en ander gevonden. Mochten jullie toch nog iets te weten komen dan hoor ik dat graag want ik heb mijn vraag nog niet kunnen beantwoorden met de informatie ik op internet heb gevonden (en in BINAS)

Het heeft volgens mij te maken met het oxideren van het koper ofwel een reactie ertussen. Maar waar kan ik op het immens grote world wide web iets vinden over verschillende kleuren die daarbij optreden..

Ik ga nog even verder met zoeken..

Bedankt!

Berichten: 3.145

Re: Okergeel welke chemische verbinding?

Een mogelijk geschikte stof is cobaltgeel. Dit is K3Co(NO2)6, kalium hexanitritocobaltaat(III). Deze stof is ook niet echt onschuldig, maar het is minder schadelijk dan loodchromaat of bariumchromaat.

Het kan ook gemaakt worden op objecten door een oplossing van Na3Co(NO2)6 te besproeien met een oplossing van bijv. KCl. Het natriumzout is goed oplosbaar in water, terwijl het kaliumzout zeer slecht oplosbaar is. Deze patina is echter niet bestand tegen zuren. Deze lossen de patina langzaam op, onder vorming van stikstofoxiden, zuurstof en kobalt(II) ionen. In droge vorm is deze stof echter zeer bestendig en lichtecht.

http://www.verfmolendekat.com/nl/verkoopad...y_id=5&vmcchk=1

Deze stof is ook wel bekend onder de naam "aureolin" en heeft een goudgele tot okergele kleur.

Berichten: 13

Re: Okergeel welke chemische verbinding?

@ Woelen

Hartstikke bedankt, ik zal het even doorgeven!

Reageer