Op zoek naar het genotcentrum in het limbisch systeem

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Op zoek naar het genotcentrum in het limbisch systeem

Beste mensen,

Ik ben opzoek naar informatie wat deels met neurologie te maken heeft. Ik heb inmiddels informatie gevonden en bestudeerd met betrekking tot de werking van de hersenen en het zenuwen. Het blijkt dat er binnen het limbische systeem van de hersenen een genotcentra en onlustgebieden liggen (zoals James Olds en andere in het verleden ze hebben genoemd). De amandelkern is een onderdeel van het genotcentra.

Nu heb ik aardig wat onderzoek gevonden naar dit deel van de hersenen en welke rol het speelt bij de keuzes van mensen en het gedrag van mensen. Het blijkt ook dat bij authistische mensen er een storing is in het gebied dat het genotcentra heet. Uiteraard zou ik graag informatie vinden van huidig onderzoek en of bevindingen met betrekking tot de genotcentra binnen het limbisch systeem van de hersenen. De meeste onderzoeken van de hersenen zijn gericht op enkele bestaande ziekte beelden (alzheimer, depressie (waar ook de psychologie zich mee bezighoud)) terwijl er relatief weinig onderzoek plaatsvind naar de algemene werking van de hersenen en hoe dit het gedrag van mensen kan beinvloeden.

Ik heb contact gehad met het nederlands brain reseach centre. Echter konden zij mij niet doorverwijzen naar artikelen of geleerde wetenschappers die hiermee bezig zijn.Tijdens mijn speurtoch ben ik wel tot de zeer spijtige conslusie gekomen dat Nederland behoorlijk achterloopt op het gebied van baanbrekend onderzoek met betrekking tot de hersenen. Dit geldt niet alleen voor waar ik naar opzoek bent, maar meer verschillende medische vakgebieden. Resultaten worden meestal in het buitenland geboekt. Of dit nu komt door het onderwijs of de staat laat ik even buiten beschouwing.

Ik kwam toevallig op dit forum terecht en aan de hand van het aantal berichten leek het mij een goede plek om mogelijk meer te weten te komen. Ik zou graag meer werk willen inzien of informatie willen ontvangen over het limbische systeem en dan specifiek onderzoek naar het genotcentra. Misschien dat jullie mij hier meer over kunnen vertellen of mij een doorverwijzing kunnen geven naar een nuttige website of wetenschapper.

Ik hoop hiermee verder te kunnen.

Alvast bedankt!

Berichten: 116

Re: Op zoek naar het genotcentrum in het limbisch systeem

Beste Mikel,

Je zit echt flink op de verkeerde weg met je zoektocht.

1. De amygdala (amandelkern) is bij lange na niet het genotcentrum.

2. Het genotcentrum is de nucleus accumbens: o.a. dus het eindstation van alle 'pleasure drugs'.

3. Het genotcentrum zit niet in het limbische systeem, maar in het meso-limbische systeem en dit is misschien een klein taalkundig verschil, maar het is echt een heel ander systeem.

4. Aan autisten markeert van alles en nog wat op fysiologisch, anatomisch en gedragsmatig gebied...maar over een malfunctionerende nucleus accumbens bij deze patiënten, heeft nog nooit een onderzoeker gerept.

Als je op nucleus accumbens, ventral tegmental area en mesolimbisch systeem gaat zoeken zul je waarschijnlijk alle informatie kunnen krijgen die je wilt.

Ten slotte toch ook nog even een reactie op twee van je uitspraken:
De meeste onderzoeken van de hersenen zijn gericht op enkele bestaande ziekte beelden (alzheimer, depressie (waar ook de psychologie zich mee bezighoud)) terwijl er relatief weinig onderzoek plaatsvind naar de algemene werking van de hersenen en hoe dit het gedrag van mensen kan beinvloeden.
Dit is echt grote onzin. Over de werking van de hersenen is schokkend veel bekend. Als je wilt zul je je hele leven lang er niet over uitgelezen raken.
Tijdens mijn speurtoch ben ik wel tot de zeer spijtige conslusie gekomen dat Nederland behoorlijk achterloopt op het gebied van baanbrekend onderzoek met betrekking tot de hersenen.
Dit is inderdaad een spijtige conclusie, maar gelukkig is hij ook foutief. In Nederland wordt heel erg goed neurowetenschappelijk onderzoek gedaan op heel veel verschillende terreinen. Daar hoef je je dus niet echt zorgen over te maken.

Berichten: 11

Re: Op zoek naar het genotcentrum in het limbisch systeem

Beste Kaph,

Ik wil u eerst bedanken voor de reactie.

Hiermee kom ik zeker een stuk verder. Het geen ik vertelde in mijn bericht heb ik niet zelf verzonnen, maar komt uit tot dusver gevonden literatuur. Ook toen ik contact zocht met als eerste het UMC, die mij doorverwees naarf de hersenbank werd ik nog niet echt wijzer. Ik heb toen het boek van H.J.Campbell gevonden die best wel bijzondere onderzoeken heeft gedaan. Echter is het een vrij oud boek en ben ik na het lezen ook gaan zoeken op het internet. Ook werd ik door de hersenbank doorgestuurd naar de nederlandse brain research. Toen ik vertelde dat ik had gevonden dat de amandelkern in het limbische systeem ligt en waarschijnlijk iets te maken had met de genotcentra werd dat bevestigd. Ik ging ervan uit dat het niet gelogen is, vooral omdat ik bij het personen enkele wetenschappers zag staan die weten waar ze over praten (als ik afgaat van hun titels en gedane onderzoek). Zij vertelde dat de hippocampus ook een rol speelde bij de werking van de pleasure areas. Dit is dus niet meer helemaal waar als ik uw verhal zo lees.

Ik neem aan dat de theorie over de drie soorten hersenen nog wel bestaan.

1. De primaire velden (dat schijnbaar bij alle dieren aanwezig is, die een hersenschors hebben). Hierbinnen vinden de velden die gevoel, reuk, zien waarnemen.

2. secundaire en tertaire velden, die bij de mens aanzienlijk groter is als bij alle andere dieren.

Het schijn dat de secundaire velden. Dit is denk ik zo te zien als een soort gehuegen. Bijvoorbeeld het zien van een voorwerp dat in de secundaire velden een vorm krijgt. Wat is het en wat betekend het (wat kan ermee worden gedaan).

De tertaire delen zouden te maken hebben met denkprocessen. Ook wordt/werd er gezegd dat de tertaire velden invloed uitoefenen op het meso-limbische systeem en bijdragen aan de stimulatie hiervan. Ben benieuwd of dat nog klopt. Want waarom zouden sommige mensen plezier ervaren bij het denken over allerlei zaken, zonder ze aan te raken, te zien of te horen.

Bent u eigenlijk een wetenschapper op dit gebied?

2.

Berichten: 11

Re: Op zoek naar het genotcentrum in het limbisch systeem

Het limbisch systeem is een groep hersenkernen die betrokken zijn bij verschillende emoties zoals agressie, angst en genot. Ook spelen deze kernen een rol bij het geheugen.

Het limbisch systeem bestaat onder andere uit:

hippocampus  

hypothalamus  

amygdala  

Het limbisch systeem is een van de oudste delen van de hersenen (evolutionair gezien).
Dit zou dan eigenlijk het meso-limbisch systeem moeten heten? Het mesolimbisch en het limbisch systeem wordt regelmatig door elkaar gebruikt. Erg verwarrend.

______________________________________

Ik kwam er al achter dat testostaron en progesteron een rol spelen bij de drang om genot te zoeken (seks bijvoorbeeld) ook speelt dopamine hier een rol bij. Het wordt maar in kleine delen van de hersenen gemaakt (ik dacht zo 0,3 - 0,4 % van de hersenen) maar bepaalt onder andere het activeren van de genotcentra. De theorie dat, doordat de genotcentra worden geactiveerd wij mensen blijven eten, vrienden maken, blijven vrijen is nog steeds van kracht. De werking van de hersnen gaat meestal over beloningen (stimuleren van bepaalde delen van de hersenen) als er drugs wordt gebruikt, zoals alcohol, roken, etc. Maar genot kan ook worden gestimuleerd door zintuigelijke stimulatie. Waarom zie ik daar niets van terug?

1. Waarom ervaart de een meer genot bij sport en de ander meer genot bij denkprocessen?

2. Waarom vinden mensen, die in hun jeugd zijn gestimuleerd met sport en spel, later meer genot bij deze activiteiten dan bij denkprocessen?

3. Waarom waardeert de hersenen drinken waar een smaakje aanzit meer dan water? Dit is toch een fout en veroorzaakt toch voor een groot deel de huidige maatschappij met al die onnodige producten.

4. Zijn mensen die meer met zintuiglijke activiteiten bezig zijn minder mens dan de denkers, zoals Einstein bijvoorbeeld?

Het lichaam maakt een soort van banen aan, dat ervoor moet zorgen dat standaard handelingen kunnen worden uitgevoerd (schrijven, fietsen, reageren op situaties die je meemaakt). Ik vermoed dat tijdens de opvoeding de hersenen worden blootgesteld aan prikkels, waardoor de hersenen op latere leeftijd voorkeuren hebben voor manieren waarop zij wordt beloond (het genotcentra wordt gestimuleerd).

Ben toch wel benieuwd wie zich hier specifiek op heeft gericht in de laatse 15 jaar.

Berichten: 116

Re: Op zoek naar het genotcentrum in het limbisch systeem

De grootte van die vragenparade laat duidelijk zien dat je nogal een inquiring mind hebt :roll: .

Laten we enigszins bij het begin beginnen. Hier zijn wat korte definities om Babylonische spraakverwarringen te voorkomen:

Het limbisch systeem. Het limbisch systeem speelt voornamelijk een rol bij emoties en leren/geheugen. Het is een systeem van primitieve (fylogenetisch gezien) corticale gebieden als de: Amygdala, Hippocampale formatie, Parahippocampale gyrus, Cingulate cortex en sommigen rekenen de Orbitofrontale cortex er ook bij. Er zijn wat mensen die er nog meer structuren bij rekenen overigens, maar ik denk dat als je 10 keer 'limbisch systeem' ziet staan, het 9 keer betrekking heeft op bovengenoemde structuren.

Het mesolimbisch systeem. Dit is een van de dopaminerge systemen in het middenbrein. Dopamine neuronen in de ventral tegmental area (VTA) vormen synapsen met verschillende nuclei waaronder de nucleus accumbens.

Houd in gedachte dat deze twee systemen anatomisch gezien natuurlijk heel dicht bij elkaar in de buurt liggen (deels overlappen) en dat ze ook functioneel gezien heel veel interactie hebben. Bijvoorbeeld: De nucleus accumbens krijgt van allerlei kanten informatie, zo ook bergen input vanuit de amygdala en hippocampus. Overigens kun je als je dus een wat ruimere definitie van limbisch systeem gaat hanteren, het mesolimbisch systeem als deel zien van het limbisch systeem en kun je dus met een strak gezicht zeggen dat de nucleus accumbens in het limbisch systeem ligt. In de meeste literatuur wordt dit echter niet zo gedaan en wordt er wel duidelijk ‘mesolimbisch’ van gemaakt, omdat limbisch toch nog vooral de functionele associatie van 'geheugen + emotie' wakker roept, en het mesolimbisch systeem dus iets anders (verwants) doet.

--------------
Toen ik vertelde dat ik had gevonden dat de amandelkern in het limbische systeem ligt en waarschijnlijk iets te maken had met de genotcentra werd dat bevestigd. Ik ging ervan uit dat het niet gelogen is, vooral omdat ik bij het personen enkele wetenschappers zag staan die weten waar ze over praten (als ik afgaat van hun titels en gedane onderzoek). Zij vertelde dat de hippocampus ook een rol speelde bij de werking van de pleasure areas. Dit is dus niet meer helemaal waar als ik uw verhal zo lees.’
De informatie die je gekregen hebt klopt helemaal, maar het heeft je blijkbaar op het verkeerde been gezet. Het belangrijke onderscheid dat je moet maken is of een hersenstructuur zelf functie A heeft, of dat het invloed uitoefent op een andere structuur die functie A heeft.

De amandelkern ligt in het limbisch systeem, dat klopt. Het heeft ook iets te maken met het genotcentrum, want het beïnvloedt/moduleert de werking van de nucleus accumbens via neuronale connecties. Die rol moet je echter meer zien in het licht van de conditionering waar de amygdala voornamelijk bij van belang is. Bijvoorbeeld: Een junk ervaart al ‘genot’ tijdens het ritueel van zijn druginname, voordat hij de drug echt tot zich heeft genomen. Waarom? Door de rotsvaste associatie tussen het ritueel en het altijd volgende genot. De amygdala heeft deze associatie geleerd en zorgt ervoor (door de projecties met de nucleus accumbens) dat nu ook het ritueel, dat objectief gezien dus geen genot zou moeten geven, voor deze junk wel plezierig is geworden (actieve n.accumbens dus tijdens ritueel bij junk, maar niet bij gewone mensen die datzelfde ritueel zouden uitvoeren). Zo heeft ook de hippocampus iets te maken met genot, door de projecties die de hippocampus heeft met de nucleus accumbens.

--------------
Ik neem aan dat de theorie over de drie soorten hersenen nog wel bestaan.


Ik zal niet het hele stuk weer quoten dat je erbij geschreven had, zodat dit bericht nog enigszins van een redelijk formaat blijft. Ik kan ook kort zeggen dat het idee klopt, ook al is die specifieke terminologie allerminst universeel.

--------------
De theorie dat, doordat de genotcentra worden geactiveerd wij mensen blijven eten, vrienden maken, blijven vrijen is nog steeds van kracht. De werking van de hersnen gaat meestal over beloningen (stimuleren van bepaalde delen van de hersenen) als er drugs wordt gebruikt, zoals alcohol, roken, etc. Maar genot kan ook worden gestimuleerd door zintuigelijke stimulatie. Waarom zie ik daar niets van terug?
Klopt ook, maar waarom je er niet veel van terugziet weet ik niet, want er zijn echt bibliotheken vol over geschreven. Een zoektocht van enkele seconden levert me al artikeltitels op als:

- Ventral pallidal neurons code incentive motivation: amplification by mesolimbic sensitization and amphetamine.

- Ghrelin induces feeding in the mesolimbic reward pathway between the ventral tegmental area and the nucleus accumbens.

- The rewards of music listening: response and physiological connectivity of the mesolimbic system.

- Announced rewards counteract the impairment of anticipatory behaviour in socially stressed rats.

- Sex differences in brain activation elicited by humor.

- Neurobiologic processes in drug reward and addiction.

- Pathological gambling is linked to reduced activation of the mesolimbic reward system.

- Effects of morphine on brain-stimulation reward thresholds in young and aged rats.

- The role of dopamine in reward and pleasure behaviour--review of data from preclinical research.

En nog duizenden andere titels en dan heb ik het nog niet eens over de boeken die erover geschreven zijn en over alle farmacologische studies die tot in de kleinste details kijken naar de neuromoleculaire werking van verslavende drugs.

--------------
1. Waarom ervaart de een meer genot bij sport en de ander meer genot bij denkprocessen?  

2. Waarom vinden mensen, die in hun jeugd zijn gestimuleerd met sport en spel, later meer genot bij deze activiteiten dan bij denkprocessen?  

3. Waarom waardeert de hersenen drinken waar een smaakje aanzit meer dan water? Dit is toch een fout en veroorzaakt toch voor een groot deel de huidige maatschappij met al die onnodige producten.  

4. Zijn mensen die meer met zintuiglijke activiteiten bezig zijn minder mens dan de denkers, zoals Einstein bijvoorbeeld?
1 + 2. Het simpele biologische antwoord: Voor een willekeurig subject leidt het ene tot meer stimulatie van de nucleus accumbens dan het andere. Het complexere (en complementaire) psychologische antwoord: Voor het ene subject leidt het ene, door een combinatie van genetische factoren en vooral ook omgevingsfactoren, tot een sterkere ervaring van voldoening dan het andere. Bijvoorbeeld: Voor kinderen die uit een voetbalfamilie komen is voetbal dus erg belangrijk en als ze dan ook goed blijken te zijn in voetbal zal dit tot status en blijdschap binnen de familie leiden. Familie blij, kind trots, associaties van plezier door frontale en limbische gebieden die overuren draaien. Kind scoort goal in wedstrijd (ouders kijken) --> nucleus accumbens gaat uit zijn dak --> Kind ervaart genot.

Als hetzelfde kind niet kon voetballen maar wel kon stijldansen zou hij misschien door zijn familie nooit een associatie tussen genot en stijldansen gelegd hebben. Dan zou hij dus nooit veel plezier aan stijldansen beleven, omdat het zijn nucleus accumbens niet prikkelt.



3. Zolang er in iets suiker zit zal dit tot stimulatie van de nucleus accumbens leiden, dus wordt het gewaardeerd. Dit is evolutionair gezien logisch, dus een fout zou ik het zeker niet noemen. Het heeft alleen nogal wat nadelen inderdaad.

4. Dan moeten we eerst ‘mens’ gaan definiëren en daar zit ik niet echt om te springen.

Berichten: 11

Re: Op zoek naar het genotcentrum in het limbisch systeem

Buitengewoon interessant vakgebied moet ik toegeven. Het is wel erg complex dat je na te veel theorie behoorlijke hersenpijn van kan krijgen :roll:

Enkele soort gelijke titels ben ik ook tegen gekomen, maar heb ik overgeslagen omdat ik dacht dat 'reward' verbonden zou zijn aan onderzoek met betrekking tot conditionering en leren. Het heeft uiteraard wel iets met genot te maken.

Ik kwam wat artikels tegen en onderzoekjes vanuit Amerika. Ergens eind jaren 80 begin jaren 90. Kent Berridge heeft toen een ontdekking gedaan dat dopamine iets te maken zou hebben met het opwekken van desire. Epioids daarentegen zou dan zorgen voor het krijgen van genot.

1. Zonder Epioids, wel honger maar het eten geeft geen genot

2. Zonder dopamine, geen zin om te eten, ondanks dat er 24 uur niets gegeten is, maar eten onder dwang kan wel een gevoel van genot geven bij zoet eten en een gevoel van onlust bij bitter eten.

Het aanmaken van dopamine en de epioids moet wel met elkaar zijn verbonden om het lichaam in bedwang te houden.

- Dopamine zorgt in grote lijnen, ik wil genot

- Je vind het genot en dat wordt gerealiseerd door zintuigelijke prikkeling

- Dopamine neemt af want de behoefte van genot wordt bevredigd

- Zodra dat afneemt doordat de receptoren hun gevoel verliezen, moet dopamine wel weer de overhand gaan krijgen.

In grote lijnen is het best wel een controleerbaar systeem. De amygdala blijkt te kunnen leren waardoor mensen te conditioneren zijn of voorkeursbanen aanleggen. Dat vind ik wel een begrijpbare term. Het voorbeeld van de drugsverslaafde is erg goed. De associatie levert genot op. In princiepe kan een kind worden volgestopt met informatie en mogelijke associaties waardoor het verantwoord genot zoekt of onverantwoord genot zoekt.

Een beter milieu begint niet bij je zelf, maar bij het conditioneren van de hersenen van je eigen kinderen, mits dat natuurlijk zonder vooroordelen als geloof, sociale overtuigingen of andere persoonlijke voorkeuren gebeurd. Een vrij onbegonnen taak.

Ik ga met uw stukken verder zoeken, want weet nu wat er allemaal ondervalt. Je laat immers veel voor wat het is als je nog niet alle vaktermen kent. Ik ben wel goed onderweg (vraag me af of ik ooit wel de goede studie heb gekozen, ik antwoord zeker een nee).

De beste definitie van mens, die ik heb gelezen, vind ik nog altijd:

"De mens is in staat om zintuiglijke prikkels alleen te gebruiken voor het vergaren van informatie om middels intelectueel hersengebruik zichzelf te kunnen voorzien van innerlijke genot. Dat maakt dat iemand mens is en een ander een primaat".

Zo was ongeveer de definitie. Vond het wel een duidelijk verhaal.

Bedankt Kaph!

Reageer