Springen naar inhoud

wijn

• Log in om te kunnen reageren

lolgein1991

lolgein1991

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2009 - 23:07

hey,

Ik maak een profielwerkstuk over de chemie van wijn, maar er is iets dat ik niet begrijp. In wijn komen vrije en gebonden sulfieten voor. De sulfieten die gebonden zijn met aldehyden zijn gebonden. Het lukt mij niet om een structuurformule hiervan op te stellen.
aldehyde is COH
sulfiet is SO3

bindt het koolstofatoom dan aan het zwavelatoom?
en met een sterke base kan je een gebonde sulfiet los maken. Omdat ik de structuurformule van gebonden sulfiet niet heb weet ik ook niet hoe dit werkt.

Hopelijk kan iemand hierop antwoord geven.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2009 - 14:27

Allereerst, een aldehyde heeft de algemene structuur R-C(=O)-H waarbij de R-groep zowat vanalles kan zijn.

Sulfiet heeft de structuur SO32- (en niet SO3! dat is zwaveltrioxide). Sulfiet addeert met aldehyden in de vorm van waterstofsulfiet of bisulfiet, HSO3- volgens de reactie:

R-C(=O)-H + HSO3- ---> R-C(OH)(SO3-)-H

Dus de OH en de SO3- zijn beiden aan het aldehydekoolstofatoom gebonden, de SO3- -groep via zwavel.

Bovenstaande reactie is omkeerbaar, bovenstaand bisulfietadduct wordt ontbonden in waterig zuur of basisch midden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures