[scheikunde] Zuren en basen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8

[scheikunde] Zuren en basen

Ik hoop geholpen te kunnen worden met volgende oefening:

Een mengsel wordt bekomen door het samenvoegen van

10mL 0,100M NaOH

20mL 0,020M H3PO4

30mL 0.015M HCl

40mL 0,020M NaCl

Bereken de pH van dit mengsel

Ik heb geen idee hoe ik hieraan moet beginnen. Hetgeen ik uit de oefening kan halen is dat we te maken hebben met een sterke base, zwak zuur, sterk zuur en een zout. En dat HCl en NaCl wellicht een bufferoplossing vormen..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Kun je eens uitrekenen hoeveel mol je van elke stof hebt?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Kun je eens uitrekenen hoeveel mol je van elke stof hebt?


NaOH: 0,0010mol

H3PO4: 0,00040mol

HCl: 0,00045mol

NaCl: 0,00080mol

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Ok, HCl/NaOH is een sterk zuur/base, die zullen als eerste reageren. Hoeveel van elk zal er overblijven? Er kan er ook 1 helemaal wegreageren.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Ok, HCl/NaOH is een sterk zuur/base, die zullen als eerste reageren. Hoeveel van elk zal er overblijven? Er kan er ook 1 helemaal wegreageren.


Ik vermoed dat ze beiden wegreageren..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Ja ok, maar in welke hoeveelheid? Daarom vroeg ik je het aantal mol van beide te berekenen.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Ja ok, maar in welke hoeveelheid? Daarom vroeg ik je het aantal mol van beide te berekenen.


HCl zal volledig wegreageren en van NaOH blijft er 0,00055mol over

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Mooi, fosforzuur is ook een zuur. Eerst zal van elk molecuul de 1e H wegreageren, vervolgens de 2e, enz. Kijk eens hoever je komt met het aantal mol resterend NaOH.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Mooi, fosforzuur is ook een zuur. Eerst zal van elk molecuul de 1e H wegreageren, vervolgens de 2e, enz. Kijk eens hoever je komt met het aantal mol resterend NaOH.


Dan blijft er na de reactie van NaOH met H3PO4 nog 0,00015 mol NaOH over. Deze zal dan met H2PO4- reageren waardoor er nog 0,00025mol H2PO4- overblijft (NaOH is dan volledig weggereageerd)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Mooi zo, het enige zuur dat er dan nog over is is diwaterstoffosfaat. Wat als ik je zeg dat deze in water het volgende doet:

H2PO4- + H2O <=> HPO42- + H3O+

Je hebt dus een oplossing met nog alleen een zwak zuur en een inert (voor zuur-base reacties) zout erin, NaCl.

Kun je de pKa van H2PO4- opzoeken? :)

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Fuzzwood schreef:Mooi zo, het enige zuur dat er dan nog over is is diwaterstoffosfaat. Wat als ik je zeg dat deze in water het volgende doet:

H2PO4- + H2O <=> HPO42- + H3O+

Je hebt dus een oplossing met nog alleen een zwak zuur en een inert (voor zuur-base reacties) zout erin, NaCl.

Kun je de pKa van H2PO4- opzoeken? :)
pKa voor die stof is 7,21.

Hoe weet je dat H2PO4- als een zuur reageert en niet als een base?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuren en basen

He jammer, dacht dat je erin zou trappen. Maar inderdaad, het zal een beetje terugreageren naar fosforzuur. Gewoon omdat water nu een sterker zuur is dan het diwaterstoffosfaat. :)

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Zuren en basen

He jammer, dacht dat je erin zou trappen. Maar inderdaad, het zal een beetje terugreageren naar fosforzuur. Gewoon omdat water nu een sterker zuur is dan het diwaterstoffosfaat. :)


Hoe vindt ik dan nu de juiste pH?

Berichten: 374

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Schrijf de reactie vergelijking en de daarbij behoren evenwichtvoorwaarde eens op.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Zuren en basen

Schrijf de reactie vergelijking en de daarbij behoren evenwichtvoorwaarde eens op.


Uitgaande van H2SO4- als zuur of base?

Reageer