Springen naar inhoud

- - - - -

Nieuwe-accu-techniek

• Log in om te kunnen reageren

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2009 - 14:26

http://tweakers.net/...us-leveren.html

Onderzoekers van de universiteit van de Amerikaanse staat Arizona zijn een bedrijf gestart dat als doel heeft nieuwe accu's te ontwikkelen. De accu's zouden ruim tien maal de energiedichtheid van lithiumion-accu's hebben.

Ionische vloeistof in mineraalolieHet bedrijf, dat door de voormalig universitair medewerkers Fluidic Energy is genoemd, heeft een subsidie van ruim vijf miljoen dollar gekregen om de accu-techniek te ontwikkelen. Met het geld van het Amerikaanse ministerie van energie zouden accu's ontwikkeld kunnen worden die  elektrische auto's van energie kunnen voorzien. Met een energiedichtheid van 900 tot 1600 watt-uur per kilo zouden auto's een reikwijdte van 650 tot 800 kilometer kunnen krijgen, zo becijfert de oprichter van het bedrijf, materiaalwetenschappper Cody Friesen.

De accu's zouden een elf maal hogere energiedichtheid dan lithiumion-accu's hebben, maar zouden tevens een stuk goedkoper te produceren zijn: de accu's van Fluid Energy zouden drie maal goedkoper dan de concurrentie zijn. De accu's, die Metal-Air Ionic Liquid accu's genoemd worden, maken gebruik van ionische vloeistof als elektrolyt in plaats van watergebaseerde elektrolyt. Ionische vloeistoffen zouden bovendien, als bijkomend voordeel, de levensduur van accu's verlengen.

Het gesmolten zout dat in de nieuwe accu's gebruikt wordt zou beter werken dan waterige elektrolyten, aangezien het zout niet zo makkelijk verdampt. Ook zijn op ionische zouten gebaseerde accu's chemisch stabieler en kunnen daarom met materialen overweg die een hogere energiedichtheid dan zink hebben. Normaal gesproken wordt zink in metaal-lucht-batterijen gebruikt als elektrode in het elektrolyt. Het zink wordt door zuurstof uit de lucht geoxideerd, waarbij energie wordt opgewekt.

De vaakgebruikte waterige elektrolyten verdampen echter snel en hebben een relatief lage energiedichtheid, maar zijn wel goedkoop. Fluid Energy zegt een ionische vloeistof te kunnen vinden die goedkoop is en niet verdampt. Welke ionische vloeistof in de Fluid Energy-accu's gebruikt zal worden, wilde Friesen nog niet prijsgeven.

http://nl.wikipedia....ische_vloeistof

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2009 - 12:20

Het wachten is dus nu op gegevens over de ionische vloeistof, de beide electroden, de redoxreakties en de werktemperatuur van de cel.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 november 2009 - 12:36

Hoewel het artikel een sfeer ademt dat de accu alleen nog maar even gemaakt hoeft te worden blijkt, als je goed leest, dat er nog helemaal niets is. Alles moet nog ontwikkeld worden.
Ik kan met hetzelfde recht melden dat ik een bedrijf start dat als doel heeft om kernfusiekastjes te ontwikkelen om in auto's toe te passen.

Logocom

Logocom

• >25 berichten
  • 55 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2010 - 20:03

Gelijk heb je Marianne. Maar ik denk dat er nog een grote toekomst ligt op het vlak van zuren en batterijen. Commercieel is het ook handig als je ziet welke winstmarges er nu zijn op alle batterijtjes die we kopen en hoe weinig compatibel ze met elkaar zijn.

Maar milieutechnisch hebben batterijen het dan weer zwaar om op te botsen tegen veel vuilere zonnepanelen die niet zichtbaar vuil zijn (enkel bij productie).

Eigenlijk moet ons maagzuur met pH graad 2 toch een prachtige batterijspanning kunnen geven? Wil er iemand mij helpen mijn gsm op te laden met mijn oprispingen als ik teveel gegegeten heb? En meteen is een daling van de zuurtegraad eventjes goed om mijn maag dan weer wat rust te gunnen.

Maar dan kunnen weer bacteriŽn ontstaan en zo zie je: een oplossing is altijd een nieuw probleem.

Asbest was voor onze ouders ook de perfecte uitvinding, en ik neem het hen niet kwalijk dat hun auto tijdig remde daardoor met liefst elf kinderen erin (ja, ik kom nog uit een gezin van elf kinderen, gaf veel extra kennis, saaie discussies maar ook veel energie die ze nu ADHD willen noemen).
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures