wat is precies een evenwichtsreactie?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

wat is precies een evenwichtsreactie?

Hallo, ik had een klein vraagje:

Wat houdt nou precies een evenwichtsreactie in?

Bijvoorbeeld deze: F2O2 (g) <=> F2 (g) + O2 (g) . (Ik weet niet precies hoe je een exponent typt, maar hoop dat jullie het begrijpen).

Wat wordt er bedoelt als er wordt vemeld dat "bij bepaalde temperatuur er zich een evenwicht instelt".

Wat is dan aan de hand met deze stoffen?

Alvast bedankt! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wat is precies een evenwichtsreactie?

Ken je de gaswet?

Berichten: 17

Re: wat is precies een evenwichtsreactie?

Nee, die ken ik niet.

Ik ken wel de wet van energiebehoud..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wat is precies een evenwichtsreactie?

Als mij zo'n vraag gesteld zou worden, zou ik gaan googlen op die term, aangezien die vraag niet zomaar gesteld zou worden en het antwoord weleens verband zou kunnen hebben met mijn probleem ;)

Berichten: 17

Re: wat is precies een evenwichtsreactie?

okee, zal ik doen! Maar wat betekent het dan als je hier spreekt over de concentratiebreuk? Ik weet wel dat je de concentraties van de stoffen rechts van de de dubbele pijl in de teller zet, en de concentraties van de stoffen links van de pijl in de noemer. En dat je alleen gassen en oplossingen in de concentratiebreuk kan zetten.

Maar, wat kun je hiermee doen dan? wat heb je hieraan? 8-[ Bijvoorbeeld:

[F2(g)] x [O2(g)]

------------------- (= gedeeld door)

[F2O2(g)]

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wat is precies een evenwichtsreactie?

Dat is al heel netjes. Maar wat je aan de reactievergelijking ook kunt zien is dat links 1 mol stof staat en rechts 2.

Ik zal je de gaswet even geven:

pV = nRT

p = druk, V = volume, n = aantal mol, R is gasconstante, T = temperatuur, n = aantal mol stof.

Stel nu dat druk en volume constant blijven. We hebben dan een constante C. De formule luidt dan:

C = nRT

C blijft constant, R is ook een constante, ik ga de temperatuur verhogen, wat moet n dan doen, zodat C constant blijft?

Berichten: 17

Re: wat is precies een evenwichtsreactie?

wow, dit heb ik nog niet gehad met scheikunde, maar ik denk dat n, het aantal mol stof, lager moet worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wat is precies een evenwichtsreactie?

Precies, naar welke kant zal de reactie gaan lopen?

Richting het fluorperoxide, or richting fluor en zuurstofgas? Ik ga er hier even van uit dat de reactie endotherm is, en er dus energie nodig is om het peroxide te vormen.

De volgende link kan misschien wat zwaar voor je zijn, maar legt mijn bedoeling net een stukje beter uit: http://books.google.nl/books?id=LsBLFco09c...page&q=&f=false

Als je dat hoofdstuk doorneemt, wordt elk aspect doorgelicht: wat er gebeurt als je een stof gaat toevoegen of wegnemen wat deel uitmaakt van het evenwicht, als je de druk gaat verhogen, en natuurlijk temperatuur.

Ik geef je even mee dat ΔH staat voor de reactiewarmte en is de energie die een reactie geeft, exotherm (als deze negatief is) of opneemt, endotherm (als deze positief is) per mol reactant. Het bruingasvoorbeeld is een reversibele reactie. Dat betekent dat deze 2 kanten op kan gaan, richting stikstofdioxide of N2O4

Dit evenwicht is temperatuurafhankelijk. Je ziet ook dat deze reactie energie afgeeft bij de vorming van N2O4. Dat zie je aan de ΔH die erbij staat, en geeft aan dat er 57,9 joules aan energie vrijkomt bij deze reactie, het getal is immers negatief.

Ga ik nu energie onttrekken (bijvoorbeeld door het af te koelen) aan een hoeveelheid van dat gas, waar zich dus een NO2/N2O4 evenwicht instelt, dan gaat het systeem energie "maken" door N2O4 te vormen. Elke mol gevormd N2O4 zal 57,9 joules aan energie afgeven.

Ga ik het systeem echter verwarmen, dan vindt het N2O4 dat niet fijn, en wil de energie van het systeem verminderen door te splitsen in 2 NO2. Hierbij is is precies 57,9 joules aan energie nodig.

Berichten: 17

Re: wat is precies een evenwichtsreactie?

kijk, dat snap ik nou niet. Volgens mij heb ik geleerd dat hij dan naar rechts gaat (of was het links?) maar waarom: ik heb geen idee!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wat is precies een evenwichtsreactie?

Als je iets niet snapt aan mijn uitleg, geef dat even aan. Ik besef dat het een zware pil is voor iemand die pas met chemie aan het spelen is. Ik ben echter blij dat je niet zomaar aanneemt dat een evenwicht temperatuurafhankelijk is, en vraagt waarom dat zo is.

Berichten: 17

Re: wat is precies een evenwichtsreactie?

oja, ik las het al ergens dat de evenwichtsconstante verandert als de temperatuur verandert!

en is het dan zo dat de reactie verloopt naar de 'kant' die in het voordeel is?

want ik weet dat díe reactie in het voordeel is, die "de aangebrachte verstoring tegenwerkt", dus is het in dit geval de rechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wat is precies een evenwichtsreactie?

Dat klinkt inderdaad goed, dat is dus het principe van de kleinste dwang. En netjes dat je dat inziet, dat de evenwichtsconstante dus afhankelijk is van de temperatuur. Of deze groter of kleiner wordt als de temperatuur stijgt, ligt dus niet aan druk of volume.

Dat is een foutje van mij en ook ik heb vandaag wat bijgeleerd Afbeelding

Het ligt er wel aan of de reactie exotherm of endotherm is. Als deze exotherm is, verloopt hij naar links wanneer de temperatuur toeneemt. Is de reactie endotherm, dan loopt deze naar rechts.

Berichten: 17

Re: wat is precies een evenwichtsreactie?

okee haha ;) !

dus als ik het goed begrijp is deze reactie endotherm. En hoe kun je dan precies aan een reactie zien of hij endo- of exotherm is? Of weet je dat alleen als je weet welke kant in het voordeel is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wat is precies een evenwichtsreactie?

lalala93 schreef: okee haha ;) !

dus als ik het goed begrijp is deze reactie endotherm. En hoe kun je dan precies aan een reactie zien of hij endo- of exotherm is? Of weet je dat alleen als je weet welke kant in het voordeel is?
Dat kun je er helaas niet 123 aan zien. Dan zou ik je een cursus thermodynamica moeten geven waar je niet goed van wordt. 8-)

Berichten: 17

Re: wat is precies een evenwichtsreactie?

nou, nee dankje, hahaa. Ik heb al genoeg met school. Maar dan denk ik dat ik dat niet hoef te kennen en weten voor het tentamen. Bedankt voor de uitleg! :)

Reageer