Gevaren van kwik

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Gevaren van kwik

Goede dag,

Ik heb vanochtend mijn thermometer kapot laten vallen. Ik heb vervolgens zoveel mogelijk druppeltjes kwik proberen te verzamelen met een papieren doekje en ze vervolgens in een plastic zakje gedaan. Na dit meerder malen herhaald te hebben, heb ik uiteindelijk de stofzuiger gepakt (er lag immers ook glas), en daarna met een schoonmaakdoekje de vloer en het meubel afgenomen.

Nu staan al langer dan een uur al mijn ramen open.

Mijn vraag is: Kan ik nog meer doen om eventuele "gevaren" te voorkomen? Lopen ik of mijn hondje nu gezondheidrisico's?

Ik maak me waarschijnlijk zorgen om niets, maar ik heb geen verstand van kwik, en zou graag wat "kenners" hierover willen horen!

Met vriendelijke groet,

Linda

Berichten: 5

Re: Gevaren van kwik

hoe oud was je termometer? want in moderne termometers word allang geen kwik meer gebruikt omdat dat veel te giftig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Gevaren van kwik

Het raam openzetten is totaal zinloos, kwik verdampt zomaar niet.

Opzuigen met de stofzuiger was onverstandig, je hebt het kwik nu nog veel fijner verdeeld en het zal uiteindelijk aan de andere kant je stofzuiger weer uitkomen.

Opnemen met wc papier of met een speciale kwik verzamelaar had beter geweest

Als je vloer tapijt heeft heb je een probleem, het kwik is moeilijk weg te krijgen en een speciaal middel is dan meestal nodig.

Je stofzuigerzak ook meteen weggooien om erger te voorkomen.

Re: Gevaren van kwik

Kijk een op de site van de GGD rotterdam

http://www.ggd.rotterdam.nl/smartsite.dws?...3329&style=6413

Berichten: 2

Re: Gevaren van kwik

Het was een oude thermometer, het was wel degelijk kwik wat eruit kwam.

Ik heb eerst alle zichtbare kwikdeeltjes verwijderd alvorens de stofzuiger te gebruiken.