Gevaren van kwik

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Gevaren van kwik

Goede dag,

Ik heb vanochtend mijn thermometer kapot laten vallen. Ik heb vervolgens zoveel mogelijk druppeltjes kwik proberen te verzamelen met een papieren doekje en ze vervolgens in een plastic zakje gedaan. Na dit meerder malen herhaald te hebben, heb ik uiteindelijk de stofzuiger gepakt (er lag immers ook glas), en daarna met een schoonmaakdoekje de vloer en het meubel afgenomen.

Nu staan al langer dan een uur al mijn ramen open.

Mijn vraag is: Kan ik nog meer doen om eventuele "gevaren" te voorkomen? Lopen ik of mijn hondje nu gezondheidrisico's?

Ik maak me waarschijnlijk zorgen om niets, maar ik heb geen verstand van kwik, en zou graag wat "kenners" hierover willen horen!

Met vriendelijke groet,

Linda

Berichten: 5

Re: Gevaren van kwik

hoe oud was je termometer? want in moderne termometers word allang geen kwik meer gebruikt omdat dat veel te giftig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Gevaren van kwik

Het raam openzetten is totaal zinloos, kwik verdampt zomaar niet.

Opzuigen met de stofzuiger was onverstandig, je hebt het kwik nu nog veel fijner verdeeld en het zal uiteindelijk aan de andere kant je stofzuiger weer uitkomen.

Opnemen met wc papier of met een speciale kwik verzamelaar had beter geweest

Als je vloer tapijt heeft heb je een probleem, het kwik is moeilijk weg te krijgen en een speciaal middel is dan meestal nodig.

Je stofzuigerzak ook meteen weggooien om erger te voorkomen.

Re: Gevaren van kwik

Kijk een op de site van de GGD rotterdam

http://www.ggd.rotterdam.nl/smartsite.dws?...3329&style=6413

Berichten: 2

Re: Gevaren van kwik

Het was een oude thermometer, het was wel degelijk kwik wat eruit kwam.

Ik heb eerst alle zichtbare kwikdeeltjes verwijderd alvorens de stofzuiger te gebruiken.

Gelukkig zit het niet in mijn tapijt maar was het op de stenen vloer gevallen.

Berichten: 3

Re: Gevaren van kwik

javascript:emoticon('[!]') [!]

Ook wij hebben een kwik thermometer kapot laten vallen, echter kwamen we hier pas vier dagen later achter. Duizenden balletjes waren het. Het gevolg daarvan is dat het mogelijk door het hele huis is uitgelopen. In de desbetreffende kamer heb ik het opgeruimd (tja helaas gezogen stofzuiger gaat nu dus ook maar naar het kca) en nabehandeld met zwavelpoeder.

Nu is mijn vraag hoelang blijft kwik giftige dampen verspreiden? Ik heb overal op het internet gezocht maar kom hier niet achter. Wel wordt er gezegd dat juist de microscopische kleine deeltjes kwik zo gevaarlijk zijn. Maar weet iemand hoelang dan ik kan me zo voorstellen dat het uiteindelijk verdampt is. Is het trouwens waar dat een klein inni mini bolletje net zoveel damp afgeeft als een grote bol en zo ja geeft het dan net zolang damp af of is het kleine bolletje sneller verdampt.

Dan nog een vraag weet iemand misschien hoe ik de dampen in het huis kan testen. Ik vind het nogal verontrustend en vooral voor mijn 6 jarige kind.

Alle antwoorden zijn welkom ook verwijzingen naar andere documenten op het internet (in zowel nederlands als engels)

Re: Gevaren van kwik

Kwik dat is achtergebleven blijft dampen verspreiden totdat alles verdampt is en gedurende die tijd is een goede ventilatie zover ik weet de enige manier om het te verwijderen naar de buitenlucht.

Hoe lang het duurt totdat alles verdwenen is is niet te zeggen dat hangt van veel factoren af zoals de hoeveelheid kwik, temperatuur en ventilatie, de aard van de oppervlakte waar het zich op of in bevindt ed.

Kleine druppels zijn gevaarlijker doordat ze een relatief groot oppervlak hebben en daardoor relatief snel kunnen verdampen en hogere concentraties kunnen worden bereikt dan bij grote druppels.

De hoeveelheid damp die een bolletje afgeeft is direct gerelateerd aan de hoeveelheid kwik, een twee maal zo groot bolletje geeft twee maal zoveel damp af. Alleen de tijd die nodig is om alles te laten verdampen is meer dan twee keer zo groot.



Als je wilt weten of er nog kwik aanwezig is zou je contact kunnen opnemen met de milieudient van je woonplaats. Misschien kunnen ze je helpen maar het vereist zeer specialitische en kostbare apparatuur die ze waarschijnlijk niet hebben maar ze zullen je wel kunnen adviseren wat je kunt doen om de risico's zo klein mogelijk te maken.

Zover ik het weet zijn de risico's klein als het om een eenmalig incident gaat, kwik is vooral gevaarlijk doordat het een cummulatief gif is.

Berichten: 3

Re: Gevaren van kwik

Beste Gerard,

Hartelijk dank voor je reactie. Via de GGD wil het RIVM wel komen testen hoe hoog het kwik gehalte is maar pas na het schoonmaken. Ze doen dit normaal alleen na het schoonmaken door een professioneel bedrijf. Aangezien wij op korte termijn ons huis tijdelijk uit moeten willen ze ook komen nadat de ruimte door mij is schoongemaakt, de houten planken eruit gehaald zijn en de ondergrond (folie) vervangen is. En de betreffende kamer ongeveer twee maanden heeft gelucht dat kan omdat wij gedurende die tijd uit de woning zijn.

Echter voorlopig zitten wij nog in het huis en kunnen de andere kamers dus ook besmet zijn met niet voor het oog zichtbare kwik. Het kwik heeft er vier dagen gelegen. We hebben er gelopen en notabene lag er schone was die later is uitgezocht in een andere kamer . Dit alles heeft kunnen gebeuren omdat het op die plek vrij donker is en wij er alleen slapen. De thermometer is als het ware gestuiterd op een kist (waar later dus de schone was op lag om uitgezocht te worden) en vervolgens achter de kist is gevallen. Ik heb verder geen kwik in het huis gezien maar gelezen op het internet dat ook de onzichtbare kwik druppels veel dampen afgeven. In ons geval kan het dus overal zitten.

Nu dan na deze uitleg nog een aantal vragen die je misschien zou willen beantwoorden.

Klopt het dat het voor het oog onzichtbare kwikdruppels ook veel dampen afgeven?

wat houdt goed luchten in? Ik lucht de rest van het huis gemiddeld een uur per dag en met deze wind waait het echt heel goed door. Elke paar uur doe ik een klein raampje open om het nogmaals te laten luchten. De wind is gewoon te sterk om continue het raam open te hebben. Is dit voldoende? En hoelang moet ik dat volhouden?

Het ging om een gewone koorts thermometer. Hij is gevallen op houten vloer en de rest van het huis heeft ook een houten gelakte vloer. Ik kan met zekerheid zeggen dat de helft verwijderd is. Hierbij ga ik er vanuit dat de hoeveelheid kwik in een thermometer ongeveer zo groot is als een tik-tak snoepje.

En tenslotte nog een laatste vraag weet u misschien waarom er zo weinig informatie te vinden is over hoe lang het duurt voordat kwik verdampt is.

Weet u misschien of er ergens een berekening/formule te vinden is zodat ik in ieder geval een indicatie kan krijgen?

hartelijk dank

Re: Gevaren van kwik

Ik heb nog informatie gevonden van de toxicologisch afdeling van het CDC in de US.

http://www.atsdr.cdc.gov/toxfaqs/tfacts46_...lic_mercury.pdf

Verder is er een hoop onbetrouwbare en niet verifieerbare informatie op het internet aanwezig. Ik heb geen direct bruikbare informatie kunnen die je bij je probleem zou kunnen helpen.

De hoeveelheid kwik die je heb gemorste is niet echt veel in mijn visie en zal geen acute kwikvergiftiging kunnen veroorzaken.



Klopt het dat het voor het oog onzichtbare kwikdruppels ook veel dampen afgeven?

Alle kwik die nog aanwezig is in je huis zichtbaar en niet zichtbaar zal op termijn verdampen.

Wat houdt goed luchten in? Ik lucht de rest van het huis gemiddeld een uur per dag en met deze wind waait het echt heel goed door. Elke paar uur doe ik een klein raampje open om het nogmaals te laten luchten. De wind is gewoon te sterk om continue het raam open te hebben. Is dit voldoende? En hoelang moet ik dat volhouden?

Mijn idee is dat dit voldoende moet zijn maar op de vraag hoe lang je dit vol moet houden kan ik je geen zinnig antwoord geven want daarvoor is niet voldoende informatie.

En tenslotte nog een laatste vraag weet u misschien waarom er zo weinig informatie te vinden is over hoe lang het duurt voordat kwik verdampt is.

Weet u misschien of er ergens een berekening/formule te vinden is zodat ik in ieder geval een indicatie kan krijgen?


Voor beide vragen is het antwoord negatief omdat er gewoon te veel variabelen aanwezig zijn.

Berichten: 3

Re: Gevaren van kwik

Beste Gerard,

Hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vragen.

Ik heb de pdf bekeken was deze overigens nog niet tegen gekomen wel soort gelijke info.

Er is inderdaad veel verschillende informatie op het internet te vinden, ik als leek weet niet wat waar en onwaar is. Daarom kwam ik op het idee om het hier maar eens te posten.

Nogmaals heel erg bedankt voor uw tijd en energie.

Met vriendelijke Groet

Deevan

Berichten: 11

Re: Gevaren van kwik

Hallo!

Ik heb zonet een spaarlamp laten vallen en scherven daarvan zijn terecht gekomen in schone kleren die op de grond lagen. Er was geen licht meer dus ik ben waarschijnlijk dwars door het kwik en de scherven heen gelopen. Heeft het kwik zich nu verspreid over de rest van het huis? De kleren heb ik uitgeklopt, maar is dat genoeg? Ik lees namelijk hier en daar dat je die kleren weg moet gooien als chemisch afval :(

Berichten: 301

Re: Gevaren van kwik

Nu er toch vragen over kwik zijn, zelf ben ik ook benieuwd naar hoe HBO kwik-lampen(zoals deze) het beste afgevoerd kunnen worden. Is amper iets te over te vinden...
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Gevaren van kwik

Het lijkt me niet nodig om kleding weg te gooien als er een spaarlamp op stukgevallen is, en je hoeft niet bang te zijn dat je door een plas kwik bent gelopen. De totale hoeveelheid kwik in een spaarlamp is 5 mg, dat is minder dan een bolletje van een millimeter diameter. Die hoeveelheid lijkt me snel verdampt. Je moet natuurlijk voorzichtig zijn met het opruimen, zet even een tijdje de ramen open. En doe voorzichtig dat je je handen niet openhaalt aan de scherven, het glas lijkt me het grootste risico.

Afvoeren van gevaarlijk materiaal voor consumenten kan in Nederland via het "kleinchemisch afval"-punt van je gemeente. Daar lever je spaarlampen, maar ook verfblikken en oude batterijen in.

Berichten: 12.262

Re: Gevaren van kwik

Inderdaad, het kwik dat in een spaarlamp of TL buis zit is zeker niet het gevaarlijkste onderdeel als er eentje stuk valt.

Metallisch kwik is sowieso niet heel gevaarlijk, en dan verdampt wel met een beetje luchten en dergelijke. Kwikzouten zijn wel zeer toxisch als je ze binnenkrijgt, maar dit zitten niet in lampen (of thermometers, kwikschakelaars, barometers, etc).

Afgezien van je snijden aan de scherven zou ik vooral voorzichtig zijn met de fosforcoating aan de binnenkant van de lamp. Die zit niet altijd even 'vast' aan het glas, en dat is geen spul dat je wilt indemen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Gevaren van kwik

rwwh schreef: za 20 apr 2013, 11:58
zet even een tijdje de ramen open.
dwz, ventileer ruim. En als je een ventilator hebt om op de plaats des onheils te richten om zo restantjes kwik sneller te laten verdampen, des te beter. Maar verder, als je geen gewoonte maakt van dit soort ongelukjes, dan ook geen ongerustheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer