Nieuw ruimtevaartuig

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 12

Nieuw ruimtevaartuig

:Quote NASA site:

- NASA's creating a 21st century exploration system that will be affordable, reliable, versatile, and safe -

Afbeelding

http://www.nasa.gov/images/content/123121m...docked_full.jpg

Dit nieuwe ruitevaartuig zou vloeibaar methaan als brandstof gebruiken... met het oog op de toekomst. Ze willen als ze ooit op mars komen methaan uit de atmosphere halen om genoeg te hebben voor de terugreis.

Ligt dit nou aan mij of klinkt dit allemaal een beetje ongeloofwaardig?

Ik hoor graag jullie reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: Nieuw ruimtevaartuig

hmmm allemaal goed en wel, maar:

de afstand tss Aarde en Mars is 270 miljoen km -als ik mij niet vergis-

*hoe vlug gaat dat ding?

en over voedsel, water, zuurstof, hygiëne, enz weet je daar al iets meer?
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 375

Re: Nieuw ruimtevaartuig

burning_liquid schreef::Quote NASA site:

- NASA's creating a 21st century exploration system that will be affordable, reliable, versatile, and safe -
veilig is natuurlijk relatief, een ruimtevaartuig is en blijft een kleine cockpit op een gigantische voorraad brandstof=> zie challenger

Berichten: 83

Re: Nieuw ruimtevaartuig

Wanneer komen ze es met wat revolutionairs... Dit schiet echt niet op :roll:

Berichten: 375

Re: Nieuw ruimtevaartuig

burning_liquid schreef::Quote NASA site:

- NASA's creating a 21st century exploration system that will be affordable, reliable, versatile, and safe -
ooh dan wil ik er ook wel eentje :roll:

ik zou eerst wel eens een proefexemplaar willen zien voordat ze triomfantelijk beginnen te doen

Berichten: 118

Re: Nieuw ruimtevaartuig

Dit is sterk gebaseerd op de oude maanlander van 30 jaar geleden, ze houden het toch maar bij de oude 'betrouwbare' technologie en misschien is dat best ook.
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Berichten: 83

Re: Nieuw ruimtevaartuig

Dit is sterk gebaseerd op de oude maanlander van 30 jaar geleden, ze houden het toch maar bij de oude 'betrouwbare' technologie en misschien is dat best ook.


Niet als we ooit een keer verder, dan de maan en mars willen komen....

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Nieuw ruimtevaartuig

Ligt dit nou aan mij of klinkt dit allemaal een beetje ongeloofwaardig?


Ik vind het niet ongeloofwaardig. Vooral het gedeelte over vloeibaar methaan vind ik slim. Kijk maar eens naar de uitleg in de scientific american die ik hier (bijna onderaan) heb gepost. En ze gebruiken idd doorontwikkelde Apollo techniek. Beetje jammer ivm innovatie, maar ik kan best begrijpen dat ze op safe willen spelen. En over de prijs: Alles is relatief natuurlijk. De Apollo was in gebruik iig een stuk goedkoper dan de space shuttles bleken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: Nieuw ruimtevaartuig

Wanneer komen ze es met wat revolutionairs... Dit schiet echt niet op :roll:
u bedoelt waarschijnlijk zoiets :wink:

Afbeelding

moet kunnen ... over een paar honderden jaren 8) :P
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 83

Re: Nieuw ruimtevaartuig

Zoiets zou inderdaad wel mooi zijn, als ik dat nog es zou meemaken :roll: , maar nee ik bedoel eigenlijk dat we op z'n minst met kleine stapjes de snelheid verhogen...

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: Nieuw ruimtevaartuig

Zoiets zou inderdaad wel mooi zijn, als ik dat nog es zou meemaken :roll: , maar nee ik bedoel eigenlijk dat we op z'n minst met kleine stapjes de snelheid verhogen...


akkoord, maar tot nu toe zitten de meeste geleerden aan het worstelen met "Einstein Emc²"

u weet 'hoe sneller we gaan, hoe meer de massa toeneemt"

(voor dat gesprek, zijn er hier een aantal topic's over emc²)
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 12

Re: Nieuw ruimtevaartuig

Idd als we alleen naar die formule kijken zullen we dus nooit sneller dan het licht gaan.

Tenzij we subspace 'uitvinden' :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: Nieuw ruimtevaartuig

Burning Liquid schreef:
Dit nieuwe ruitevaartuig zou vloeibaar methaan als brandstof gebruiken... met het oog op de toekomst. Ze willen als ze ooit op mars komen methaan uit de atmosphere halen om genoeg te hebben voor de terugreis.  

Ligt dit nou aan mij of klinkt dit allemaal een beetje ongeloofwaardig?  

Ik hoor graag jullie reacties!
Voor zover ik het goed heb begrepen zijn er in de Mars atmosfeer sporen van methaan aangetroffen. Heeft dat iets van doen met het winbaar maken van methaan om het vervolgens vloeibaar te maken en als brandstof te gaan gebruiken?

Dit ziet er wel erg SF uit. Ik wil het enthousiasme niet al te veel temperen. maar............

Laten we eerst maar eens proberen iets meer dan een "verrijdbare kruiwagen" naar Mars te transporteren!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Nieuw ruimtevaartuig

Hierin wordt eerst een onbemande terugkeermodule met lege brandstoftanks op Mars neergezet. Een ingenieus gebouwd chemisch fabriekje vult volgens het Sabatier-procédé (CO2 + 4H2 --> CH4 + 2H2O, over een katalysator van nikkel) de tanks met methaan.


Dit heb ik al eerder gepost. Hier (bijna onderaan) heb ik wat meer over het Mars-direct plan neergezet. Google levert nog meer op gok ik.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Nieuw ruimtevaartuig

Phillip schreef:u weet 'hoe sneller we gaan, hoe meer de massa toeneemt"

(voor dat gesprek, zijn er hier een aantal topic's over emc²)
U weet ook dat dat niet helemaal juist is, In academisch onderzoek wordt uitgegaan van niet-bewegingsafhankelijke massa. (Wel offtopic natuurlijk maar als je iets post moet je het wel goed doen :wink: )

Daarnaast vind ik het raar dat ze niet kijken naar kernenergie als energiebron, het gebruik van methaan en de mogelijke winning van methaan op Mars lijken me niet echt voordelig en efficient.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Reageer