scheermesjes

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

scheermesjes

hi, ik weet niet of ik hier goed zit maar ik heb jullie hulp nodig

voor een po van scheikunde moet ik het chroomgehalte van scheermesjes bepalen door middel van absorptiemeting..

heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: scheermesjes

Absorptie doe je normaliter in oplossing.

Je moet dus iets bedenken om je chroom op het mesje op te laten lossen.

Heb je een idee hoe je dat zou kunnen doen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 840

Re: scheermesjes

Ik zou het volgende doen:

Legering (ijzer+chroom) oplossen in zoutzuur. Vervolgens alle chroom naar Cr(VI) oxideren met persulfaat+ katalytisch Ag+ , en vervolgens het chroom bepalen, volgens mij met UV-Vis.

Ik heb er geen ervaring mee, dus ik weet niet zeker of dit werkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: scheermesjes

Jammer je hebt het verklapt!

Zijn die trouwens verchroomd of is het chroomhoudend staal?

Berichten: 1.379

Re: scheermesjes

Het gaat om chroomhoudend staal
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 4

Re: scheermesjes

Jor schreef: Ik zou het volgende doen:

Legering (ijzer+chroom) oplossen in zoutzuur. Vervolgens alle chroom naar Cr(VI) oxideren met persulfaat+ katalytisch Ag+ , en vervolgens het chroom bepalen, volgens mij met UV-Vis.

Ik heb er geen ervaring mee, dus ik weet niet zeker of dit werkt.
Oke,

dus kort samenvattend:

het scheermesje oplossen in een zoutzuur-oplossing. Worden hierbij de chroomionen gesplitst? Dan krijg je toch losse Cr3+-ionen?

Dan laten reageren met persulfaat, waarin Ag+ de katalysator is, waarbij de ionen reageren met O2-. waarbij je Cr2O3(s) krijgt.

En dan moet je, met behulp van spectrofotometrie, de hoeveelheid chroom bepalen.

Klopt de reactievergelijking hierbij? Want dan ga ik het in uitvoering brengen!