natriumpersulfaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

natriumpersulfaat

hey,

Ik ben al een jaartje 2 of aan het opzoeken over etsmiddelen en procedures.

Ikzelf ben nog student en volg elektronica en zou daarom in een verkooppunt

voor chemische producten mijn etsmiddel halen. Maar ik heb opgemerkt in die 2

jaar opzoekingswerk dat er 30% was voor oplossingen die je kon verkrijgen in elektronicawinkels en 99% oplossingen in de chemiewinkel voor natriumpersulfaat.

En als 2de probleem is de engelse benaming, hier twijfel ik nog is, is dit sodiumpersulphate? Ze hadden alle 2 dezelfste samenstelling vermoed ik

NA2S2O8.

dus nu mijn vraag is, als er 30% en 99% oplossingen bestaan, kan ik die 99% oplossingen naar een 30-tal procent brengen of hoe moet ik het dan aanlengen met water. Normaal staat er beschreven dat er 250gr per liter water moet opgelost worden. En daarbij, klopt die engelse benaming?

Ik ben voorlopig nog eens op zoek naar het forum waar ik de 30% vond

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: natriumpersulfaat

in een relatief oud boek van analytische scheikunde vond ik ook: natrium persulfaat als het Na2 S2O8.

Dus, ik vermoed, tot hier klopt die engelse benaming wel.

Berichten: 3.145

Re: natriumpersulfaat

Natriumpersulfaat koop je niet in oplossingen van 30%, maar dit koop je als vaste stof. Het is een wit kristallijn poeder. Het is inderdaad Na2S2O8. Een goed alternatief is ammoniumpersulfaat, (NH4)2S2O8. Beide zijn even geschikt voor toepassing als etsmiddel en er is altijd wel 1 van beide te koop in een electronicawinkel. Er is ook nog zgn. Seno Feinatzkristalle, dat is volgens mij kaliumpersulfaat, maar dit spul is wel een stuk duurder dan natriumpersulfaat of ammoniumpersulfaat. Het materiaal dat je koopt in een electronicazaak is normaliter vrijwel 100% zuiver (99% is een reele waarde).

Berichten: 7

Re: natriumpersulfaat

ok bedankt alvast, het is inderdaad een poeder, ik heb het hier ook staan,

amoniumpersulfaat kristalliseert bij een te lage temperatuur als het opgelost is in

water. Dus daarom is het niet zo aan te raden ook, en het geeft dampen die schadelijk zijn, ik dacht amonium gassen maar durf het niet onmiddelijk met zekerheid te zeggen.

van het seno fijnetskristal wist ik niet dat het een andere stof zou zijn, daarvoor alvast bedankt, ik ga daarop eens googlen. Het lijkt me wel interessant.

Dus onder deze reacties mag ik verstaan dat poedervormen niet in bepaalde sterktes van 30% of 99% kunnen voorkomen en is het uiteindelijk allemaal gelijk?

Berichten: 3.145

Re: natriumpersulfaat

Die poedervormen zijn voor zover ik weet allemaal (min of meer) zuivere stoffen, ik zelf heb nog nooit een 30% variant gezien bij een electronicazaak.

Ammoniumpersulfaat geeft geen schadelijke gassen af, de oplossing wordt juist zuur bij staan en je krijgt dus beslist geen ammoniak gas. Nadeel van ammoniumpersulfaat is meer dat het niet heel lang goed blijft in vaste vorm. De stof trekt vocht aan uit de lucht en ontleedt dan langzaam, onder afgifte van zuurstof en en het wordt ammoniumbisulfaat dat alleen maar zuur is en geen oxiderende werking meer heeft. Natriumpersulfaat trekt veel minder gauw vocht aan en is in poedervorm onbeperkt houdbaar, zolang het goed droog wordt bewaard.

Persulfaten zijn in droge vorm stabiel, maar in contact met water verliezen ze langzaam hun werking. Je kunt een etsoplossing dus maar heel kort bewaren.

De reden dat er toch vaak ammoniumpersulfaat wordt gebruikt is dat dat iets beter etst. Bij het oplossen van koper ontstaat koperoxide en dat is basisch. In ammoniumpersulaat lost dat wel goed op vanwege vorming van een ammoniakcomplex (de oplossing wordt diep blauw) en bij natriumpersulfaat heb je dat niet. Als er veel koper in oplossing komt, dan wordt die oplossing troebel. Dus, als je natriumpersulfaat gebruikt als etsmiddel, dan zou ik er nog een beetje pH-minus voor zwembaden (dat is NaHSO4, natriumbisulfaat) aan toevoegen in de oplossing. De oplossing die je dan krijgt etst als een tierelier en tegelijk heb je geen stoffen in huis die na een jaar al bedorven zijn. Je kunt ook zoutzuur toevoegen aan je etsoplossing om hem iets zuurder te maken, maar dan ontstaat er ook wat chloorgas en dat is heel vervelend als je binnenshuis wilt werken.

Reageer