oefening op pseudostatistische berekening werking

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 32

oefening op pseudostatistische berekening werking

Hey iedereen,

ik ben via zelfstudie een beetje DNA technieken aan het doen en heb een aantal oefeningen om te maken, maar er is één oefening die ik totaal niet begrijp.

Er is gegeven dat BamHI kan knippen in G/GATCC en dat een methylase enzym C*CGG herkent en methyleert.

Nu vraagt men als men een bepaald stuk DNA eerst met dit methylase enzym bewerkt , hoeveel percent van de BAMHI restrictie sites niet meer geknipt zullen worden omdat het BamHI niet meer kan knippen als een C gemethyleerd is.

Het enige dat ik kan bedenken is dat er een kans van 1/16 is dat er na die 2 laatste C's van G/GATCC 2 keer een GG komt zodat er G/GATCC GG staat en dus dat daar het methylase enzym de C's kan methyleren.

Dus 1 kans op 16 dat er effectief gemethyleerd kan worden en de kans dat een of beide C's gemethyleerd zijn is dan 3/4 omdat je ofwel niet methyleert (1/4) ofwel beide C's (1/4) ofwel de eerste C (1/4) ofwel de 2de C (1/4) en aangezien het BamHi niet meer werkt indien ofwel 1 C ofwel beide gemethyleerd zijn is er dus een 3/4 kans dat het niet meer werkt op 1/16 in totaal.

Wat dan uiteindelijk 1/16 * 3/4 geeft , wat 3/64 is.

maar is dit wel juist?

Reageer