[scheikunde] gevaarlijkheid van Salpeterzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] gevaarlijkheid van Salpeterzuur

Ik moet een PO maken op school voor scheikunde, ik heb hiervoor gekozen om het ijzergehalte in thee te bepalen. Voordat we dit PO mogen beginnen moeten we eerst een risicoinventarisatie maken. Onze docent zei dat we even goed moesten kijken naar het gevaar van 1M Salpeterzuur.

Wij gingen kijken op de chemiekaart van Scheikunde, en daar konden we niet echt uit opmaken, of 1 molair van deze stof gevaarlijk is. Er stond wel onder Salpeterzuur: 70%. Volgens mij begreep ik dat dit het volumepercentage is, maar ik weet het niet zeker en met berekeningen hieraan kan ik er ook niet uitkomen.

Wij moeten 20 mL 1M Salpeterzuur toevoegen aan veraste thee.

Kan iemand mij helpen om te bepalen hoe gevaarlijk de gebruikte salpeterzuur nu eigenlijk is???

Alvast heel erg bedankt!!!!

Berichten: 840

Re: [scheikunde] gevaarlijkheid van Salpeterzuur

70% salpeterzuur is ca. 16M volgens mij. Dit zuur is redelijk aggressief, en geeft irriterende nevels af. Als je het op je huis krijgt moet je snel wegspoelen.

1M salpeterzuur, echter, is vrijwel ongevaarlijk als je niet als een idioot werkt. Als je hier je huid mee wilt aantasten/brandwonden wilt veroorzaken, zou je je hand er letterlijk enkele minuten in moeten houden. Misschien overdrijf ik nu iets, maar als je morst op je huis en je spoelt weg zijn er geen problemen. Je moet het alleen NOOIT in je ogen krijgen, dus veiligheidsbril op.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] gevaarlijkheid van Salpeterzuur

Op je kleding krijgen is ook niet zo heel handig, maar niet desastreus.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 87

Re: [scheikunde] gevaarlijkheid van Salpeterzuur

Ik zou het ook niet doorslikken of boven de oplossing gaan hangen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] gevaarlijkheid van Salpeterzuur

En moet je toch met handschoenen werken, kijk of je dan latexhandschoenen met poeder kunt vinden. Die laten nog een beetje gevoel toe, tegenover die plastic zakjes met vingers die je 5 min na gebruik al kunt uitwringen.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] gevaarlijkheid van Salpeterzuur

Okay!!! Heel erg bedankt!!!

Maar op de chemiekaart van Salpeterzuur (<70%) stond het volgende bij preventie:

ruimtelijke afzuiging, plaatselijke afzuiging en ademhalingsbescherming.

Handschoenen, beschermende kleding

Gelaatscherm.

Ik vroeg me af wat dat ruimtelijke afzuiging, plaatselijke afzuiging en ademhalingsbescherming precies inhield?? Betekent dit, dat ik het in de zuurkast moet gebruiken???

En is een gelaatsscherm een veiligheidsbril???

Berichten: 243

Re: [scheikunde] gevaarlijkheid van Salpeterzuur

In de zuurkast werken met het raam naar beneden, maar bij 1M salpeterzuur is dit niet erg nodig (zoals al eerder aangekaart). Een veiligheidsbril moet je sowieso op als het goed is, dus maak je daar niet druk over :P

Bij reactie tussen een metaal en geconcentreerd salpeterzuur ontstaat een hoop nitriet-gas, dit is redelijk gevaarlijk als je niet in een goed geventileerde ruimte werkt (neem aan dat je schoollab ook een aantal afzuigingen in het lokaal heeft hangen?).

Berichten: 11

Re: [scheikunde] gevaarlijkheid van Salpeterzuur

Ja, op mijn school hebben ze wel goede afzuigingen!

Heel erg bedankt!!

Nu kan ik tenminste aan mijn proef beginnen!!!

Berichten: 11

Re: [scheikunde] gevaarlijkheid van Salpeterzuur

Ik was aan mijn verslag bezig van de proef, en nu vroeg ik mij af waarom ik eigenlijk de salpeterzuur moet toevoegen aan de veraste thee?

Heeft dit te maken met het oplossen van de stof??

Ik moet het namelijk later filtreren, demiwater toevoegen, 1ml kaliumthiocyanaat toevoegen en dan meten in de colorimeter

Ik snap alle stappen die ik moet doen, het enige wat ik niet snap is het toevoegen van de salpeterzuur 8-)

Alvast heel erg bedankt!!!!

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] gevaarlijkheid van Salpeterzuur

De salpeterzuur zorgt er voor dat evt. aanwezig ijzer in oplossing komt en als ijzer(III) ion beschikbaar komt en niet opgesloten zit in een oxide of carbonaat. De thiocyanaat vormt vervolgens een dieprood complex waarvan je de concentratie kunt meten middels de intensiteit van de kleur.

De salpeterzuur is er dus alleen maar voor om de ijzer(III) ionen los te krijgen uit de veraste thee. Ik kan me wel voorstellen dat je eerst nog enige tijd moet verwarmen nadat je de salpeterzuur hebt toegevoegd. Ijzer(III) ionen zitten redelijk vast in hun oxide en het kost enige tijd om dat los te krijgen met 1 M salpeterzuur. Verwarmen versnelt dat proces aanzienlijk. Vervolgens moet je je sample weer af laten koelen en dan pas de thiocyanaat-oplossing toevoegen.

Reageer