Springen naar inhoud

- - - - -

Biobeton repareert zichzelf

• Log in om te kunnen reageren

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2009 - 21:07

http://www.kennislin...areert-zichzelf

In tegenstelling tot gewoon beton kan Jonkers" biobeton zijn eigen scheuren dichten. Dat doet het met behulp van bacteriŽn die in gaten in het beton leven, de zogeheten extremofielen. Deze microscopische wezentjes zijn het niet alleen gewend om in de natuur onder ruige omstandigheden te leven, ze gedijen er zelfs bij. Wetenschappers vinden extremofielen terug in basische meren, in de diepzee en denken zelfs dat ze op de Saturnusmaan Titan kunnen zitten.

.....

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Tr4nznrg

Tr4nznrg

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2009 - 14:30

Volgens mij is dat al iets langer bekend. Teminste het verhaal dat bacteriŽn anorganisch materiaal chemotroof omzetten voor energie en dat ze zelfs in meeste extreme milieus overleven. Misschien dat de toepassing pas sinds kort bedacht/ontdekt is (het omzetten van mineralen naar kalk).

Des ondanks zeer indrukwekkende toepassing mocht het ook buiten het lab werken. Hiermee verleng je de leeftijd van gebouwen aanzienlijk.

Derrek

Derrek

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2009 - 14:42

Leven op een Saturnusmaan? Dat lijken me wel zeer wilde speculaties.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2009 - 15:06

Leven op een Saturnusmaan? Dat lijken me wel zeer wilde speculaties.

Hoe zouden ze daar ten eerste al geraken? En ginder gevormd worden lijkt me nog en veel grotere speculatie. :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures