Hoeveel Suiker

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Hoeveel Suiker

Hallo

Ik ga met een vriend een (alcoholisch) drankje maken, hiervoor vergisten we suiker in een gistvat (afgesloten met waterslot). Op internet hebben we gevonden dat gist zichzelf dood bij 15% vollume % alcohol. We willen dat er bij 15% geen suiker meer over is (nodig voor destillatie enzo en metingen van het alcohol percentage). Maar wel dat het drankje 15% wordt.

Mijn vraag is hoeveel suiker moeten wij (per liter) toevoegen om op 15% alcohol tekomen. We gebruiken gewoon bakkersgist, en suiker dat je in de supermarkt kan kopen.

Ik zelf kwam op het volgende uit:

v = 1 L

m%ethanol = 11.89% (Op internet was een converter te vinden)

methanol = 1000 (1L water = 1000gram) x 0.1189 = 118,9 gram

Methanol = 46.0688 g/mol

nethanol = 118.9 / 46.0688 = 2.473 mol

De reactie is:

1 glucose -> 2 ethanol + 2 CO2 (Dit klopt denkik niet omdat we tafelsuiker hebben en geen glucose)

nsuiker = nethanol / 2 = 1.2365 mol

Msuiker = 180.16 g/mol

msuiker = 1.2365*180.16 = 222.7 gram

Dus 222.7 gram in 1L drank oplossen. Ik vind dit vrij veel, klopt dit wel?

Kan iemand mij zeggen of mijn berekening klopt? (vergisten duurt een lange tijd dus zelf uitzoeken of het klopt duurt een tijdje).

Alvast bedankt

Kees

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Hoeveel Suiker

In mijn ´Maak zelf wijn´-receptenboek is aangegeven dat je 295 g/L nodig hebt om ongeveer 1 liter 15 % ethanol te maken.

Overigens lukt het (zeker met bakkersgist) in de praktijk niet om via vergisting een volledig suikervrije ethanoloplossing te krijgen. Er resteert altijd wel zo´n 20-30 g/L aan suiker, afhankelijk van het type gist dat je gebruikt. Let wel: droge wijn bevat nog steeds zo´n 20 g suiker per liter wijn.

Edit: supermarktsuiker is geen probleem. Maar of dat bakkersgist nou zo geweldig werkt? Voor 3 à 4 euro heb je bij een goede drogist wijngist waarmee je tientallen liters kunt vergisten.

Reageer