[scheikunde] Molariteit berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 42

[scheikunde] Molariteit berekenen

Hallo,

Ik heb een vraag ivm het berekenen van de molariteit.

We hebben een stockoplossing met een gegeven concentratie. Hieruit gebruiken we bv 20 ml. Daarna brengen we de maatkolf (100 ml) op niveau met gedistilleerd water.

En we maken de oplossing homogeen door ze een aantal keer te draaien.

Hoe (met welke formule?) kan ik nu de molariteit met fout berekenen van de nieuwe (bereide) oplossing?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Molariteit berekenen

Hoeveel mol stof zit er in die 20,00 ml (neem ik aan, als je maatglaswerk gebruikt; ALTIJD alle nullen vermelden) die je overneemt?

Dat aantal mol is de enige bron van de stof die nu in de maatkolf zit. Omdat je die aanvult tot 100,0 ml (weer alle nullen vermelden!), is de concentratie dan ook x mol/100,0 ml, en 10x mol/l.

Met de fouten erbij zul je echt op het glaswerk moeten kijken.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Molariteit berekenen

Ok, alvast bedankt.

Het is in voorbereiding op een practicum, dus ik probeer mij alles al een beetje voor te stelllen dat ik daar dan niet sta, en niet weet wat te doen.

Is het dus juist om deze formule te gebruiken: M1*V1=M2*V2?

Dus de molariteit van die stockoplossing is gegeven en = M1

Is V1 die 20.00 ml? en V2 het eindvolume = 100.0 ml?

Waardoor je dan M2 kan berekenen? M2= (M1*V1)/V2 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Molariteit berekenen

Yep

V1 en M1 zijn de gegevens van waar de oplossing vandaan komt, V2 en M2, de gegevens waar de oplossing terecht komt.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Molariteit berekenen

Ok, bedankt!

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Molariteit berekenen

Als je een ijkoplossing met gekende concentratie hebt, en je bepaalt de absorptie dmv een fotospectrometer, en je moet d (optisch pad) bepalen.

Maar je moet rekening houden met de zuiverheidsgraad van de stof in de oplossing.

Hoe verwerk je dat daar dan in?

Dus je hebt: A (absorptie) = d (optisch pad)*epsilon (extinctiecoeff) * c (concentratie)

Dus d = A/(epsilon*c)

Als de zuiverheidsgraad nu bv 92% is, moet je dan: (c*92)/100 doen? En dan deze "nieuwe" concentratie gebruiken in de formule hierboven om d te bepalen?

Of is dit een verkeerde manier om rekening te houden met de zuiverheidsgraad?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Molariteit berekenen

Nee, dat is correct. Als je stof de enige is die verantwoordelijk is voor een bepaalde extinctie, dan is de 'echte' concentratie ook die concentratie waarmee je moet rekenen.

Overigens is het in de praktijk nogal lastig om zeker te weten dat je onzuiverheid niet ook absorbeert, omdat je vaak niet weet wat je onzuiverheid is...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Molariteit berekenen

Ok alvast bedankt, maar ik heb nog 2 vraagjes

Hier is de eerste:

Ik heb nu al de meeste molariteiten berekend, maar er is er nog 1 die ik niet snap hoe je dat moet doen.

De proef ging als volgt:

+- 1 g K2 Cr O4 afwegen en overbrengen in een 100 ml maatkolf. Oplossen en aanlengen tot 100 ml.

Dan 2 keer verdunnen met factor 10 (dus 10 ml van de bereide oplossing nemen en opnieuw aanlengen tot 100 ml).

En dan op het einde nog eens verdunnen met factor 10 maar voor het aanlengen nog +- 1 ml 10-2 M NaOH toevoegen.

En nu dus de molariteit van de laatste oplossing bereken.

Ik was begonnen met het aantal mol te berekenen door de massa te delen door de molmassa. Daarna de concentratie met c = n * V ; waar ik voor V 0.1 l (100 ml) heb genomen.

Dan die uitkomst gedeeld door 100 (2 keer verdunnen met factor 10).

En dan zit ik vast bij het laatste...hoe moet ik nu de concentratie berekenen van die laatste oplossing met die 1 ml NaOH in?

Berichten: 87

Re: [scheikunde] Molariteit berekenen

Je hebt voor het aanvullen van de maatkolf de NaOH toegevoegd. Wat is het totale volume dan? Veranderd het aantal mol stof dat zich in de oplossing bevind als je NaOH toevoegd?

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Molariteit berekenen

Je hebt voor het aanvullen van de maatkolf de NaOH toegevoegd. Wat is het totale volume dan?


11 ml ?
Veranderd het aantal mol stof dat zich in de oplossing bevind als je NaOH toevoegd?
Nee zeker?

Maar wat ben ik daar dan mee?

Is V1 dan 11 ml?

V2 = 100 ml?

M1 = de concentratie waaruit ik 10 ml neem?

en M2 = gevraagd

Maar als ik dit doe heb ik nergens iets met die concentratie NaOH gedaan...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Molariteit berekenen

Concentratie NaOH is niet concentratie kaliumchromaat. En daarbij leng je wederom aan tot 100 ml, dat daarbij toevallig 1 ml water van een andere bron komt DOET ER NIET TOE :) , het aantal mol kaliumchromaat komt ALLEEN maar van de oplossing af die al een 100x verdunning heeft ondergaan.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Molariteit berekenen

Dus ik moet geen rekening houden met die NaOH?

Als dit zo is, dan zit ik wel met een probleem want dan zou dat betekenen dat mijn concentratie gelijk is aan een orde van 10-7

en met een absorptiemeting was die 10-5...

Wat doe ik dan fout?

Ook met de andere oplossingen/proeven was het van 10-5, en ik zou normaal dezelfde concentratie moeten hebben overal.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Molariteit berekenen

Hoe kom je aan die orde 10-7?

Ik kom zelf aan een orde 10-5.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Molariteit berekenen

Marjanne schreef:Hoe kom je aan die orde 10-7?

Ik kom zelf aan een orde 10-5.
Ik heb nog eens nagekeken en gerekend, en je hebt gelijk...

Ik had de formule c = n/V verkeerd gebruikt :oops: ...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Molariteit berekenen

OK dan... ;)

Reageer