pH bepalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

pH bepalen

Beste allemaal,

Wij zijn nu met scheikunde bezig met pH metingen en nu heb ik een opgave waar ik er even niet uit kom.

Wie kan mij tips geven ?

Opgave:

Je hebt 2 liter HCl met een pH van 2,3. Dit laat je reageren met 3 liter natronloog met een pH van 12,0. Wat wordt de pH van de nieuwe oplossing ?

Bedankt alvast!!

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH bepalen

Uit de pH en het volume kun je het aantal mol zuur en base halen. Kun je dat al eens proberen?

Berichten: 6

Re: pH bepalen

Ja, ik hoop dat dat lukt.

H3O = 10^-pH

H3) = 10^-2,3 = 0,005

Gedeeld door 2 = 0,003 mol HCl

OH = 10^-pH

10^-12 / 3 = 3.3×10^-13 mol NaOH

Klopt dit ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH bepalen

Dus wat jij nu zegt: in 2 liter van een zuur met concentratie 0,5 mol per liter zou maar 0,25 mol zuur zitten? Je hebt toch 2x zoveel van dat zuur?

Vergelijk: met 1 liter benzine kom ik 14 km (14 km/l), wat jij nu zegt is dat ik met 2 liter benzine maar 7 km ver kom.

Berichten: 6

Re: pH bepalen

haha klopt inderdaad niet ....

dan herzie ik mijn berekening:

0,01 mol HCl

3×10^-12 mol NaOH

klopt dit dan wel ?

gr

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH bepalen

De eerste wel, maar ook bij de 2e zeg je nu hoeveel mol zuur erin zit. Weet je hoe je dat omrekent naar aantal mol base? Ken je de term pOH?

Berichten: 6

Re: pH bepalen

Ja, ik dacht dat pH + pOH = 14

Dat zou betekenen dat pOH = 14 - 3 × 10^-12 = 14 zeg maar ...

maar hoe zit dat dan verder met die reactievergelijking ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH bepalen

Als 14 = pH + pOH, dan is pOH 14 - 12 = 2, dat houdt in dat je 0,01 mol OH- hebt. Hoe reageert HCl met NaOH?

Berichten: 6

Re: pH bepalen

tot H2O en NaCl toch ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH bepalen

Jep, en als 1 mol HCl met 1 mol NaOH reageert, hoeveel mol NaOH reageert dan met 0,01 mol HCl? Hou je dan nog wat over van je HCl of NaOH als je naar het aantal mol kijkt wat je hebt?

Berichten: 6

Re: pH bepalen

Ik heb m door;)

Merci beaucoup zal ik dan maar zeggen:D

Een vraagje

Als je met de formule H3O = 10^-pH rekent, het antwoord wat eruit komt, is dat de molariteit van het zuur ?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH bepalen

Jep, dat is waar de pH zelfs voor staat: negatief logaritme van de concentratie H+ in mol/l, ofwel -log[H+]

De rechte haken, [ ], geven aan dat het om mol/l gaat. Je dient hier altijd voor te corrigeren. Je eindigt namelijk met een x aantal mol OH- in 5 liter oplossing in jouw som, die dien je wel eerst terug te rekenen naar mol/l voor je de pOH uitrekent, en vanuit daar de pH.

Reageer