Water+alcohol invriezen en aansteken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Water+alcohol invriezen en aansteken

Ik ben bezig met een project op school (kunstacademie) waarbij we allerlei ontmoetingen moeten laten zien.

Ik wil een 'fusie' van water en vuur proberen te verwerkelijken...

Ben absoluut niet bezig met chemie whatsoever, dus hoop hier antwoord, aanvullingen, boegeroep of applaus te krijgen....

Bij deze alvast mijn verontschuldigingen als ik ongelofelijk onintelligent overkom! Zoals eerder vermeld, ik heb werkelijk nul komma nul verstand van chemie...

Is hetvolgende mogelijk? :

Water gemengd met alcohol invriezen.

Dat invriezen zou dan in een rubberen mal gebeuren, een vorm die ik eerder zelf gegoten heb. Ik heb een vriezer die groot genoeg is en tot -25 gaat.

Wat voor alcohol kan ik gebruiken? Welk percentage? Hoe meng ik dit?

Water en alcohol hebben verschillende vriespunten, blijft de verdeling gelijk of zal de alcohol bovenop gaan liggen en daar dus een hoger percentage verkrijgen en daardoor pas bij -88 (klopt dat??) graden invriezen?


Vervolgens wil ik de vorm van water+alcohol, wanneer ingevroren, uit de mal halen en in een grote bak plaatsen. Dan zou het de bedoeling zijn de bevroren vorm aan te kunnen steken.

Wanneer brandt alcohol? Wat zou er met het water gebeuren dat dan smelt? Dat komt in de bak terecht, zal het daar mengen met het alcohol of brandt dat op/vervliegt het?? Zou er een steekvlam of evt. zelfs een explosie kunnen ontstaan?

Kan ik misschien beter enkel water invriezen en dat vervolgens in de bak plaatsen en overgieten met alcohol, en dat dan aansteken?


Ik hoor jullie ideeen/commentaar graag...

Dankjewel,

Leonie

Berichten: 677

Re: Water+alcohol invriezen en aansteken

Wat voor alcohol kan ik gebruiken? Welk percentage? Hoe meng ik dit?
De alcohol die je best gebruikt is de gewone "drink"-alcohol of ethylalcohol. Dit is mengbaar met water in alle verhoudingen. Gezien de capaciteit van de vriezer gebruik je best 40 volume %. Je neemt hiervoor 40 milliliter alcohol, en je voegt hieraan water toe (liefst gedestilleerd) tot een totaal volume van 100 milliliter.

Probleem is dat alcohol die je eender waar kan kopen 95 % zuiver is, er zit nog 5 % water in. Om dus 40 % zuivere alcohol te hebben moet je dus 42,1 milliliter van de 95%-tige alcohol nemen. Hieraan voeg je opnieuw water toe tot 100 milliliter.

Dit mengsel is zeker brandbaar, en heeft een vriespunt van -23 °C, dus net haalbaar. Desnoods kan je iets minder alcohol nemen, dat zal ook nog wel brandbaar zijn.

Lucht is beter oplosbaar in alcohol dan in water. Als je dat mengsel maakt, zullen er luchtbelletjes verschijnen. Het kan zijn dat dit niet stoort, maar als het je bedoeling is om een blok doorzichtig alcoholijs te maken, dan stoort dat wel. Als je ergens toegang hebt tot een ultrasoonbad: prima, zet je mengsel 10 min in het ultrasoonbad en de belletjes zullen verdwenen zijn. Anders moet je een tijdje schudden tot de belletjes verdwenen zijn.

Ik heb nooit geprobeerd om "bevroren" alcohol-watermengsels aan te steken, maar bij vloeibare mengsels verdampt het water.

De verbrandingswarmte zal natuurlijk het blok wel doen smelten. Het kan zinvol zijn om de vlam te proberen te beperken tot de bovenkant van het blok. De onderkant blijft dan relatief koel en bevroren.

Een steekvlam is niet waarschijnlijk: 40% alcohol heeft een vlampunt van 26 °C. Dat betekent dat de lokale temperatuur minstens 26 °C moet zijn om een verbranding te krijgen.
Kan ik misschien beter enkel water invriezen en dat vervolgens in de bak plaatsen en overgieten met alcohol, en dat dan aansteken?
Dat kan je natuurlijk ook proberen.

Je zal in elk geval wat experimenten moeten doen. Eén van de problemen die ik voorzie is dat er op een koud object van -25 °C heel wat vocht zal condenseren zodra het uit de vriezer wordt gehaald. Hierdoor krijg je een ijsmantel die het aansteken zal bemoeilijken.

Berichten: 3

Re: Water+alcohol invriezen en aansteken

Dankjewel! Daar kan ik al een heel eind mee op weg.
Je zal in elk geval wat experimenten moeten doen. Eén van de problemen die ik voorzie is dat er op een koud object van -25 °C heel wat vocht zal condenseren zodra het uit de vriezer wordt gehaald. Hierdoor krijg je een ijsmantel die het aansteken zal bemoeilijken.
Zou ik, om dit probleem te verhelpen, draden (simpel touw bijvoorbeeld) mee in kunnen bevriezen? Dat zou dan als 'lont' of ontsteking kunnen werken? Of brandt dat niet als het nat wordt (bevroren is)?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Water+alcohol invriezen en aansteken

Dat zul je denk ik gewoon moeten proberen... een natte lont zal niet branden, daarvoor voert het water te snel de warmte af. Maar misschien door de resten alcohol gaat het goed.

Je zul sowieso iets moeten proberen om het water, dat bovenop je blok komt te liggen als de alcogol verbrandt, af te voeren. Anders krijg je binnen de kortste keren een film water bovenop liggen en is het vuur snel gedoofd.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 107

Re: Water+alcohol invriezen en aansteken

Volgens mijn bescheiden mening brandt een alcohol/watermengsel van 40/60 net niet bij kamertemperatuur, 50/50 is al beter maar dat geeft weer problemen bij invriezen.

Overigens is het ook niet nodig om zo veel alcohol te nemen, als je een 20/80 mengsel neemt bevriest dat al heel wat beter en tijdens het smelten zal er eerst alcohol uitdruppelen met een veel hoger percentage, die zal probleemloos branden. De alcohol opvangen en aansteken is de boodschap, maar deze alcoholconcentratie zal kleiner worden door het smeltwater dat er bij zal druppelen, bovendien zal de alcohol sneller opbranden dan toedruppelen.

Een zelfde probleem zal zich voordoen als je pure alcohol over de ijsklomp giet maar daar zal het langer duren omdat de ijsklomp initieel veel kouder zal zijn.

Ik ga dus voor het tweede want dat met die ingevroren klomp alcohol/water zal niet werken.

Misschien is een combinatie van een 20/80 ijsklomp in combinatie met alcohol overgieten nog het beste. En nee, geen steekvlammen te vrezen.

Denk misschien ook eens aan wat extra vlamkleuring

Mvg

P.

Berichten: 3

Re: Water+alcohol invriezen en aansteken

Ik heb verschillende mengsel ingevoren in kleine hoeveelheden, om zo uit te proberen wat er kan gebeuren....

Will keep you posted..
Denk misschien ook eens aan wat extra vlamkleuring
Hoe zou ik iets met extra vlamkleuring kunnen doen?

Berichten: 2.399

Re: Water+alcohol invriezen en aansteken

Ik denk niet dat je het kan ontsteken, maar goed prove me wrong.

Vlam kleuring kun je doen met behulp van metalen in de zout vorm, denk aan broom, koper etc.

Berichten: 87

Re: Water+alcohol invriezen en aansteken

Napoleon1981 schreef:Ik denk niet dat je het kan ontsteken, maar goed prove me wrong.

Vlam kleuring kun je doen met behulp van metalen in de zout vorm, denk aan broom, koper etc.
Als je zouten gaat toevoegen om te kleuren zal het vriespunt van het mengsel omlaag gaan. Denk niet dat je het dan nog bevroren krijgt.

Of je zou het na het vriezen kunnen toevoegen.

Berichten: 7

Re: Water+alcohol invriezen en aansteken

Moest het niet lukken, kan je misschien gewoon water invriezen in die vorm met in het midden een stok ofzo in...

Als het hardgevroren is, haal je dat stokje eruit en giet je er alcohol in...

Reageer