Het stellen van een stofje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 80

Het stellen van een stofje

Hoi,

Ik vroeg me ff zomaar ineens af waarom men in de chemie een stof wilt stellen. Bijvoorbeeld 0,02 M kaliumpermangaat op kaliumhexacyanoferraat? Wat voor doel wil men hiermee eigenlijk bereiken?

Hoop dat iemand dit mij kan toelichten. Alvast bedankt.

Berichten: 2.337

Re: Het stellen van een stofje

Wel sommige titeroplossingen zoals kaliumpermanganaat zijn niet stabiel. Door zonlicht of andere factoren kunnen ze ontleden waardoor de concentratie niet stabiel blijft. Daarom bepaal (titreer) je net voor je titratie nog eens de titeroplossing met een oertiterstof (een stof die wel stabiel is). Zo kan je voor je berekeningen een precieze waarde gebruiken, en bij analytische chemie draait alles om "precieze waarden".

Berichten: 80

Re: Het stellen van een stofje

Ah op die manier. Ok, hartelijk bedankt. En d.m.v het stellen stel je de conc. dus ook nauwkeuriger met meer decimalen achter de komma, toch?

Berichten: 2.337

Re: Het stellen van een stofje

inderdaad. :)

Berichten: 80

Re: Het stellen van een stofje

Bedankt he :)

Berichten: 80

Re: Het stellen van een stofje

Trouwens...k heb nooit van oerititerstof gehoord. Lees ergens in de bovenstaande berichten. Wat bedoel je hier precies mee? Bedoel je een stof die wel stabiel is die je net voor titratie de titeroplossing hiermee met titratie bepaalt?

Berichten: 2.337

Re: Het stellen van een stofje

Altijd handig als je een begrip niet verstaat: Wikipedia

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oertiterstof

En ja wat je zegt is nogal raar verwoord maar het klopt. :)

Berichten: 80

Re: Het stellen van een stofje

Ha, ach ja tuurlijk daar had ik zelf ook op kunnen komen met wikipedia. Hartelijk bedankt ;)

Reageer