[scheikunde] Zweetbacteriën

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Zweetbacteri

hallo,

Ik zit in de zesde klas van het vwo en zoals gebruikelijk moeten wij een profielwerkstuk maken.

Ik doe het over de effectiviteit van verschillende deodorants op de zweetbacteriën.

Ik heb hierbij bacteriekweken gemaakt en mijn vraag gaat dan ook over die kweken:



Op de huid zijn van nature al verschillende soorten bacterien aanwezig. Voor mijn experiment zijn alleen de zweetbacterien van belang.

Hoe kan ik de zweetbacterien onderscheiden van de andere in AGARvoedingsbodems? Is er verschil in kleur/ vorm?

En is het beter dat ik de bacteriekolonies onder de microscoop tel en bekijk of kan dat ook met het blote oog?



Alvast heel erg bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zweetbacteri

Bekijken onder een microscoop zou ik sowieso doen. Altijd leuk als je een enkele cel van dichtbij kunt zien en zelfs onderdelen van de cel benoemen kan.

Berichten: 740

Re: [scheikunde] Zweetbacteri

Bekijken onder een microscoop zou ik sowieso doen. Altijd leuk als je een enkele cel van dichtbij kunt zien en zelfs onderdelen van de cel benoemen kan.
Dat wordt een beetje lastig met een gewone lichtmicroscoop, maar je kan idd wel verschillen zien tussen morphology, gram kleuring e.d.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: [scheikunde] Zweetbacteri

Heb je via google iets gevonde welke bacterien er "zweetbacterien zijn?

zo ja, dan kun je missschien zoeken naar specifieke voedingsbodems waar deze bacterien op groeien en misschien zodanig op groeien dat ze een typische kleur ontwikkelen die je kunt gaan gebruiken om ze bij een kiemgeta

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: [scheikunde] Zweetbacteri

vervolg:

kiemgetalbepaling te gaan tellen hoeveel er aanwezig zijn, voor de behandeling en na de behandeling.

Je kuntzelfs verdfer gaan en kijken welke er al dan niet aanwezig zijn, door gebruik te maken van specifieke voedingsbodems waarop sommige bacterien groeien en andere niet.

Bacteriologie is iets wat in een vroeger verleden van mij goed gekend was, tegenwoordig jammergenieg niet meer

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: [scheikunde] Zweetbacteri

misschien is het beter om te zoeken wat de huisflora is van de meeste mensen. Staphylococcus aurreus is een bekend (pathogeen) voorbeeld.

verder onder de microscoop kan een gramkleuring al een hoop informatie bieden.

na een gramkleuring kan je namelijk een betere keuze maken van de voedingsbodums maken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 216

Re: [scheikunde] Zweetbacteri

Ik ben er laatst achtergekomen dat een methyleenblauw kleuring een makkelijke snelle kleuring is die veel contrast geeft, aangezien bacterien kleurloos zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: [scheikunde] Zweetbacteri

methyleen blauw geeft een goede kleuring maar dan kan je alleen de vorm onderscheiden. Gramkleuring geeft ook een onderscheid in 2 groepen namelijk gram positief en gram negatief. Daarnaast neemt het niet zoveel meer tijd in dan een normale methyleen blauw kleuring.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 216

Re: [scheikunde] Zweetbacteri

Als je toch bezig bent met bacteriën en het onderscheidt tussen gram+ en gram- kun je misschien je proeven uitbreiden met een antibiotica proef. Die werken namelijk alleen op gram+ bacteriën.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Zweetbacteri

Je zult inderdaad eerst moeten weten welke bacterie je nou precies zoekt. Dan kun je veel gerichter zoeken naar mogelijke voedingsbodems.

Wat je dan ook misschien kunt vinden is een manier om de andere bacterien die ook terecht zullen komen op je voedingsbodem te remmen dan wel te doden, zodat voornamelijk jouw gewenste bacterie aanwezig is om op te testen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: [scheikunde] Zweetbacteri

Als je toch bezig bent met bacteriën en het onderscheidt tussen gram+ en gram- kun je misschien je proeven uitbreiden met een antibiotica proef. Die werken namelijk alleen op gram+ bacteriën.
Volgens mij hangt dat puur af van de bacteriën die je hebt. ik geloof niet dat er geen antibiotica bestaan tegen gram - bacteriën.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 216

Re: [scheikunde] Zweetbacteri

Je hebt gelijk Archerbarry, er zijn wel stoffen tegen Gram- soorten, maar de eerste generaties antibiotica, en nu nog steeds de meeste werken op de peptidoglycaan laag om de Gram+ bacteriën.

Berichten: 740

Re: [scheikunde] Zweetbacteri

De nieuwe beta-lactam antibiotica werken ook prima tegen gram-negatieve bacteriën. Gram-negatieve bacterien hebben ook gewoon een peptidoglycan cell wall, echter is deze een stuk dunner waardoor het effect van beta-lactam antibiotica minder sterk is.

Reageer