zilverwerk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

zilverwerk

Iemand heeft een partij zilverwerk in plaats van in een teiltje water met een scheutje bleekwater, in een mengeling water met 2,5 liter bleekwater laten weken.

Het resultaat is een bruin/grijze kleur, als gevolg van de chemische reactie.

Hoe kan ik het terug neutraliseren ? Gewoon poetsen helpt niet.

Vriendelijk dank voor elke tip.

Acanthus

Berichten: 840

Re: zilverwerk

Je kunt het schoonmaken door het zilverwerk in een bad schoonmaakazijn te leggen. Het werkt het beste als je de schoonmaakazijn onverdund gebruikt.

Nog sneller kun het zilveroxide verwijderen, door het zilverwerk (na goed te hebben afgespoeld van resten bleekwater) in ammonia te leggen, en daarna het zilver eruit te halen. Wel zul je dan nog voor elk volumedeel ammonia (5% oplossing ga ik nu vanuit) dat je hebt gebruikt een paar (zeg 3) volumedelen schoonmaakazijn moeten toevoegen aan de afval-oplossing, want als je dit niet doet zal er in de loop van enkele uren een zeer explosief vliesje ontstaan. Laat je hierdoor niet afschrikken, voeg gewoon op tijd (dus binnen een half uur) azijn toe aan je zilver/ammonia -oplossing.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: zilverwerk

Je kan volgens mij ook het zilveroxide weer terugreduceren naar zilver, krijg je ook geen zilververlies. Ik weet dat dit werkt voor zilversulfide, maar of dit ook voor oxide werkt weet ik niet zeker (maar ik zou niet weten waarom niet).

Je legt hiervoor gewoon het zilver in een bad met een laag aluminiumfolie, en vult het bad met verzadigd zout water (ik doe naast NaCl vaak ook nog wat NaHCO3 erbij). Misschien werkt het hier ook voor, en dan is het een stuk veiliger :D

Berichten: 3.145

Re: zilverwerk

Die laatste methode werkt ook wel voor oxide. Het werkt echt uit de kunst en geeft geen gevaarlijke restproducten. De methode van Jor geeft ook geen gevaarlijke restproducten, want de hoeveelheid zilver waar je hier over praat is zeer klein en alles blijft wel in oplossing. Toch spreekt de laatste methode mij het meest aan. Zelf heb ik deze methode toegepast, maar dan niet in een oplossing van zout en natriumbicarbonaat, maar in een oplossing van soda (gewone soda in de vorm van witte kristallen, te koop in de supermarkt).

Berichten: 2

Re: zilverwerk

Allen hartelijk dank voor de suggesties,

heb de methode geprobeerd met alluminiumfolie ,sodakorrels en warm water: een lichte verkleuring, maar niet bevredigend. Met de schoonmaakazijn slaat het zilverwerk groen uit.

De andere methoden lijken mij nogal complex of kan iemand het uitleggen in eenvoudige taal a.u.b. ?

Acanthus

Reageer