[scheikunde] Molariteit Kaliumthiocyanaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] Molariteit Kaliumthiocyanaat

Hallo,

Ik moet bij een proef de waarde van ijzer in thee bepalen.

Ik moet thee fijnstampen en dit verhitten, als het verhit is mengen we het met 20 mL 1M salpeterzuur. Dit roer ik totdat het opgelost is en ik laat het mengsel lopen door een buchnertrechter, met daarin met demiwaterbevochtigd papier en glaswol, dan was ik dit met 20 mL demiwater.

ik moet vervolgens aan het filtraat 5,0 mL Kaliumthiocyanaat toevoegen, en het dan aanvullen tot met demiwater tot 50 mL.

Ik weet alleen niet wat de concentratie van de kaliumthiocyanaat moet zijn, want dit staat namelijk niet gegeven in de proef.

Vervolgens moet ik een ijreeks maken met 10 verschillende oplossing ik doe 1 t/m 10 mL 0,005M ijzer(III)oplossing in maatkolven en voeg er dan 5,0 mL aan toe van (Kalium???) thiocyanaat. om het vervolgens aan te vullen met demiwater tot 50 mL

Weet iemand of ik 5 mL kaliumthiocyanaat of gewoon thiocyanaat moet toevoegen?? en in welke concentratie moet ik deze stof dan gebruiken????

Ik hoop heel erg dat iemand mij hiermee kan helpen!!

Alvast heel erg bedankt in ieder geval!! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 66

Re: [scheikunde] Molariteit Kaliumthiocyanaat

De ijzer(III)ionen vormen met zes thiocyanaationen een complex ([Fe(SCN)6]3-).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaliumthiocyanaat

De thiocyanaationen moeten alleen in overmaat aanwezig zijn. In principe zou je, als je kijkt naar de ijkoplossing met 10 mL 0,005 M ijzer(III), 5 mL 0,005*2*6=0,06 M KSCN toe moeten voegen. Ik heb hier in de chemische berging van mijn kabinet 1 M KSCN staan. Ik denk dat deze concentratie prima werkt.

Met vriendelijke groet,

Marcel Spieksma

technisch onderwijsassistent

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Molariteit Kaliumthiocyanaat

Weet je wel zeker dat jouw ijklijn een groot genoeg bereik zal hebben?

Met andere woorden: wat verwacht je dat ongeveer de concentratie van het ijzer zal zijn in de thee?

Voor een ijklijn met 10 punten is het namelijk niet gebruikelijk om dan gewoon 1t/m 10 ml te doen, omdat je bereik dan heel erg beperkt is.

Reageer