[scheikunde] Zuur-base

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 72

[scheikunde] Zuur-base

Code: Selecteer alles

Geef aan of onderstaande oplossingen zuur, basisch of neutraal zijn. Licht je antwoord toe.

g.  500 ml 0,5 mol/l NH3 oplossing + 500 ml 0,15 mol/l HNO3-oplossing

NH3 + H2O --> NH4- +OH-

HNO3 + H2O --> H3O+ + NO3-

Deze reactievergelijkingen kloppen?

NH3 n=V*c 500*0,5=250mmol=0,250 mol

HNO3 n=V*c 500*0.15=75mmol=0,075mol

NH3 + H3O+ --> NH4+ + H2O

V 0.25mol + 0.075mol --> 0

O 0.075 + 0.075 -->

N 0.075 + 0mol --> 0.075mol

Dus de oplossing is basisch, omdat er meer base is dan zuur?

Wat ik mij voornamelijk afvroeg is, hoe kan ik de de reactievergelijking(zie hieronder) vinden/afleiden zonder te googlen

NH3 + H3O+ --> NH4+ + H2O

EDIT: oh ja, en ik vroeg mij af hoe ik dit doe:

Rangschik naar toenemende pH. Licht je antwoord toe.

a. 0,1 mol/l NaAc (Ac- = CH3COO-)

b. 0,1 mol/l HNO3 oplossing

c. 0,1 mol/l KF oplossing

d. 0,1 mol/l NaH2PO4 oplossing

e. 0,1 mol/l HAc-oplossing

Berichten: 36

Re: [scheikunde] Zuur-base

Ik wil geen stoorzender zijn in dit geheel, maar wil je er wel even op wijzen dat dit thuishoort in het onderdeel huiswerk.

En volgens mij als je daar verder gaat spitten in de hoeveelheid aan vragen die daar worden gesteld dat je een walhalla aan antwoorden kunt vinden.

Probeer dit eerst eens voordat je voor deze hoeveelheid aan vragen een antwoord krijgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Zuur-base

Ik wil geen stoorzender zijn in dit geheel, maar wil je er wel even op wijzen dat dit thuishoort in het onderdeel huiswerk.
<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Eigenlijk wel mee eens, derhalve vragen verplaatst naar het meest geschikte forum.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Zuur-base

Sorry voor het foutief plaatsen mijn excuses, maar de hoeveelheid vragen valt eigenlijk wel mee het is of iemand 1 vraag wil controleren, en ten tweede een methode wil uitleggen hoe ik dat bepaal, ik vraag niet om ze allemaal op te lossen hoor, en wat ik gevonden met de zoekfuntie waren zeer onvolledige antwoorden

Berichten: 306

Re: [scheikunde] Zuur-base

Je kunt de oplossingen rangschikken naar toenemende pH en dus of deze zuur, basisch of neutraal is als je de pKa danwel pKb waarde daarvan opzoekt:

Eeen hoge pKa waarde betekent heel zuur, terwijl een lage pKa waarde en dus een hoge pKb waarde betekent heel basisch! Immers: pKa + pKb = 14

Veel succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuur-base

Denk dat je hier het een en ander omdraait.

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Zuur-base

Denk dat je hier het een en ander omdraait.
als je dat zelf zou kunnen verduidelijken zou fijn zijn :P
Vaak vindt men ook de pKa waarde. Dit is, analoog aan de pH-waarde, de negatieve logaritme van Ka: pKa = − log(Ka). Hiervoor geldt hoe kleiner pKa, des te sterker het zuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuur-base

Simpel, sterke zuren hebben een pKa waarde kleiner dan 0. Volgens ajonker zouden dat dus ineens sterke basen zijn. Dat is natuurlijk niet zo. Hoe hoger de pKa waarde, hoe basischer een stof zal zijn. Dus precies wat jij quotede, en op die manier kun je er ook mee rekenen. Van pKa naar Ka gaat volgens 10-pKa

Als je de Ka waarde van een stof hebt, heb je de uitkomst van deze deelsom te pakken:

Ka = [Z-]*[H+]/[HZ]

Alle 3 de termen tussen [ en ] zijn concentraties in mol per liter. Met de Ka waarde en een concentratie, steil 0,1M azijnzuuroplossing, die een pKa heeft van 4,75, kun je dus de concentratie H+ uitrekenen en vervolgens de pH van die oplossing.

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Zuur-base

thanks dan snap ik het goed :D

@ajonker, wil je alsjeblieft eerst controleren voordat je iets zegt, no offense Ik waardeer dat je me wil helpen maar foutieve dingen heb ik niks aan helaas

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Zuur-base

Misschien even een tip voor je om het makkelijker te maken:

Vraag je eerst eens af wat pH inhoudt. Wat wil het zeggen als een oplossing een hoge pH heeft? En bij een lage?

Dan over je andere vraag:

Wat ik mij voornamelijk afvroeg is, hoe kan ik de de reactievergelijking(zie hieronder) vinden/afleiden zonder te googlen

NH3 + H3O+ --> NH4+ + H2O

Je weet dat je NH3 oplossing + HNO3-oplossing hebt. En ook water, het zit immers opgelost. Kijk eens hoe ver je daarmee komt als je gaat nadenken wat met wat kan reageren. Welke zal als base fungeren, welke als zuur? (Dit heeft te maken met de pH!)

En dan nog iets:
NH3 + H2O --> NH4- +OH-

HNO3 + H2O --> H3O+ + NO3-

Deze reactievergelijkingen kloppen?
Dit kan nooit kloppen. De totale lading voor en na de pijl is altijd gelijk. Dus als je van H2O een OH- maakt, wat wordt je NH3 dan?

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Zuur-base

NH3+

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuur-base

En dan hou je weer een losse waterstof over.

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Zuur-base

NH3 + H2O --> NH4+ +OH-

Ahh de NH4 is een + niet een min

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuur-base

Die klopt. Nu je 2e vraagje. Die is makkelijk omdat alle concentraties gelijk zijn. Daar hoef je alleen dan nog de pKa waarden te vergelijken (en natuurlijk eerst op te zoeken).

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Zuur-base

Die klopt. Nu je 2e vraagje. Die is makkelijk omdat alle concentraties gelijk zijn. Daar hoef je alleen dan nog de pKa waarden te vergelijken (en natuurlijk eerst op te zoeken).
Ja dat had ik zelf al uitgevonden hartelijk bedankt :D (soms is lezen erg moeilijk in je boek XD)

Reageer