waterstraalpomp

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 6

waterstraalpomp

Hallo,

Voor ons scheikunde practicum willen we de hoeveelheid vitamine C bepalen met DCPIP. Wij moeten hiervoor zoutzuur en DCPIP ontluchten met een waterstraalkraan. Hoe werkt een waterstraalkraan?? Komt er dan gewoon ontlucht zoutzuur uit en hoe lang blijft het ontlucht?? Moet je telkens opnieuw ontluchten?? Wij begrijpen het niet helemaal en zouden graag wat meer informatie over de waterstraalpomp willen. Wil iemand uitleg geven over de waterstraalpomp en hoe je ermee moet werken. uitleg van het practicum staat op de volgende site http://www.vwo-campus.net/downloads/Vitami...ng_leerling.pdf

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: waterstraalpomp

Ik vind de waterstraalpomp uit milieuhygienisch oogpunt absoluut een NON-item.

Een onderdruk is op beter manieren verkrijgbaar zonder de verspilling van kostbaar drinkwater.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: waterstraalpomp

Hoezo verspillen van water? het water gaat weer terug in het systeem (lees riool) waarna het weer wordt gezuiverd. Stroom verspillen met een vacuumpomp + de olie die het verbruikt is ook slecht voor het milieu.

Hier staat wat info over een waterstraalpomp http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspirator dat is immers de info waar de vraagsteller naar zoekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: waterstraalpomp

Jammer dat je met deze achterhaalde ideeën dit forum vervuild, juist gezien in het licht van de vele scholieren en studenten die hier verschijnen en die dit inzicht nog moeten ontwikkelen.

Berichten: 6

Re: waterstraalpomp

wij moeten het helaas op deze wijze doen en wel jammer dat 't niet zo'n milieuvriendelijk methode is dan

Berichten: 6

Re: waterstraalpomp

nog wel even een vraagje, nu weet ik hoe je ongeveer moet ontluchten met een waterstraalpomp, als je er dan een maatkolf onder zet blijft het dan gewoon ontlucht en hoelang?? ik kan mij nl niet zoveel voorstellen bij ontlucht zoutzuur ofzo. Voor die reactie kan je dan gewoon in die waterstraalpomp je stof doen, en dan komt die er ontlucht uit toch?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: waterstraalpomp

Jammer dat je met deze achterhaalde ideeën dit forum vervuild, juist gezien in het licht van de vele scholieren en studenten die hier verschijnen en die dit inzicht nog moeten ontwikkelen.
Wat ik zo lees op wiki, is een waterstraalpomp redelijk goed voor het milieu. Misschien is een hand pomp ook redelijk.

Een elektrische pomp laten maken in China is slechter voor het milieu. In China hebben ze niet strikte milieu regels, dus dikke milieu vervuiling door productie (plastic, goedkoop staal, rubber) in rivieren. Dan nog meer milieubelasting voor het vervoer, het ding is zwaarder als een koper buisje. Dan komt de slijtage er bij kijken (micro/lucht vervuiling uit goedkope elektro motors), na een tijdje is het ding stuk. Dan heb je ook nog recycling van het apparaat, wat eigenlijk gewoon downgrading is van je materialen. Het stukje koper van de waterstraalpomp kan je perfect hergebruiken, hoef je alleen om te smelten, bij een elektrische pomp kan dat niet (goedkope plastics bijvoorbeeld niet).

Bij de de productie van een elektrische pomp (in China) wordt waarschijnlijk ook veel water verbruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: waterstraalpomp

Pardon?

Het AMC in Amsterdam ( en andere universiteitsinstituten ook) heeft in enkele jaren de waterstraalpomp volledig uitgebannen vanwege de enorme waterbesparing en dus zorgen voor het milieu.

Het is echt ridicuul dat met veel moeite gereinigd drinkwater met liters tegelijk in het riool wordt gepompt zonder functie.

Als je dat niet begrijpt zonder websites te raadplegen vraag ik me af waar je met je gedachten zit?

Ik snap best dat je op hele kleine schaal soms niet anders kunt maar ga hier niet vertellen dat een waterstraalpomp niet slecht is voor het milieu.

Re: waterstraalpomp

Ik snap best dat je op hele kleine schaal soms niet anders kunt maar ga hier niet vertellen dat een waterstraalpomp niet slecht is voor het milieu.
Zo slecht hoeft een waterstraalpomp niet te zijn het hangt weer eens af van de uitvoering.

Ik heb tijden gewerkt met een circulatiewaterstraalpomp met 2 liter water inhoud en 1 x in de 4 weken schoonmaken en vers water. ;)

Berichten: 184

Re: waterstraalpomp

Ik denk dat je een goede afweging moet maken tussen het gebruik van een waterstraalpomp of een elektrische vacuumpomp.

Maak je slechts af en toe gebruik van vacuum dan volstaat een waterstraalpomp,

Terwijl als je veelvuldig vacuum nodig hebt en lang nodig hebt dan is het verstandiger, goedkoper en milieuvriendelijker om een elektriche vacuumpomp te gebruiken

Berichten: 216

Re: waterstraalpomp

Water gebruiken milieu onvriendelijk? Wat denk je zelf Echtepino? Ooit wel eens in Meyendel geweest? Ooit wel eens in een waterzuivering geweest? Het kost in Nederland geen moeite om water te zuiveren, we hebben water zat en kunnen dit dus ook gebruiken.

Ik denk dat de enige reden dat jij denkt dat we zuinig moeten zijn met water voortkomt uit het feit dat je in je kinderjaren ingeprent krijgt dat het zo moet, en niet anders.

Kijk naar de prijs van water, die is recht evenredig met de moeite die het kost om het te zuiveren, we leven immers in kapitalisme. 4 cent per kuub, 1000 liter. Die 4 cent kun je rechtstreeks omrekenen naar de prijs voor stroom, echter komt er bij de productie van stroom wél CO2 vrij.

Berichten: 180

Re: waterstraalpomp

* verder offtopic

het onderwerp is volgens mij al beantwoord, vandaar dat ik het wel aandurfde om toch iets te melden in dit onderwerp.

Ik ben het namelijk met echtepino eens. en nietzozeer dat er veel water wordt gebruikt. Maar meer om het volgende.

Stel je wilt een organisch oplosmiddel afdampen met behulp van de waterstraalpomp, waar denk je dat dat blijft?? en dit is volgens mij gelijk de reden waarom vele hogescholen en universiteiten de waterstraalpomp in de ban hebben gedaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: waterstraalpomp

Zeker nuttige discussie over de milieudruk van een waterstraalpomp, maar laten we niet uit het oog verlizen dat die discussie de vraagsteller niet verder helpt!

Dus laten we ook even teruggaan naar deze vraag:
nog wel even een vraagje, nu weet ik hoe je ongeveer moet ontluchten met een waterstraalpomp, als je er dan een maatkolf onder zet blijft het dan gewoon ontlucht en hoelang?? ik kan mij nl niet zoveel voorstellen bij ontlucht zoutzuur ofzo. Voor die reactie kan je dan gewoon in die waterstraalpomp je stof doen, en dan komt die er ontlucht uit toch?

Groetjes
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: waterstraalpomp

Water gebruiken milieu onvriendelijk? Wat denk je zelf Echtepino? Ooit wel eens in Meyendel geweest? ...etc....etc.....
Ik heb de hele dag zitten denken wat snedig terug te schrijven. Hier past enkel eerbiedig zwijgen... Darwin regelt dit zelf meestal.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: waterstraalpomp

4 cent per kuub, 1000 liter
Op de meeste plaatsen in Nederland meer 4 euro per kuub; en op sommige plaatsen moet je per gebruikte kuub schoon water ook rioolheffing betalen die daar nog bovenop komt. Een gewone kraan levert minimaal 10 liter per minuut. Verlies niet uit het oog dat het enige dat je gebruikt de snelheid van het water is, en de druk die daarvoor verantwoordelijk is die wordt er toch met een pomp ingebracht....

Reageer