redoxreacties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

redoxreacties

Ik heb onlangs mijn examen achter de rug van anorganische chemie,maar er wareb eeen paar moeilijke redoxreacties bij die we niet in onze cursus hebben:

HNO2 + NH4OH ---> ................

volgens mij is dit een zuur + base =zout + water

NH4NO2 + H2O

ik denk niet dat dit antwoord juist is,maar ik kan dat eerste deel totaal niet oplossen,niet iedereen heeft zoveel verstand als sommigen.. Afbeelding

ik heb maar een achtergrond chemie van een apotheekassistente

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: redoxreacties

Het lijkt mij ook dat daar kernfusie plaatsvindt. Ik zie tin nu eenmaal niet zo snel ontstaan bij een zuur-base reactie tussen ammonia en salpeterigzuur. Koolstof ook niet.

Al zal ik je wel verklappen dat jouw producten inderdaad de producten zullen zijn van de stoffen voor de pijl. Wat er na de pijl staat is gewoon onzin.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: redoxreacties

Misschien elektrolyse met een tin elektrode, maar dan zie ik geen CO2 vormen.

Berichten: 2.337

Re: redoxreacties

Het ius nogal raar genoteerd, wat bedoel je met die >>>>>>>? een reactiepijl? Dan zie reactie van Fuzzwood anders:

Wat je hebt geschreven is juist er wordt ammoniumnitriet gevormd, maar dit is helemaal geen redoxreactie. Wat hierop volgt is wel een redox, de gevormde ammoniumnitriet is instabiel en zal bij verwarmen ontleden in water en stikstofgas. Zoek eens de oxidator en de reductor in deze stof. Je zal zien dat hier de moeilijkheid van deze redox zich situeert.

Bij de 2de reactie wordt er tincarbonaat gevormd. Ik kan hier echt geen redox reactie of ontleding in vinden. Het zou mij niet verbazen dat tin(II)hydroxide kan ontleden in tinoxide en water, of tincarbonaat in CO2 en tinoxide, maar dit onder voorbehoud.

Berichten: 25

Re: redoxreacties

dus ammoniumnitriet en water :cry:

Berichten: 2.337

Re: redoxreacties

En dat ammoniumnitriet zal ontleden in stikstofgas en water.

Probeer eens iets dan kunnen wij jou verder helpen.

Berichten: 25

Re: redoxreacties

NH4NO2 + H20 + N2

Berichten: 2.337

Re: redoxreacties

Nee dat klopt niet en dat is ook geen reactievergelijking, want hoe zou je die reactiekloppend kunnen maken zodner je begin producten te vermelden.

Ik zet je even op weg

Dus je begint met de metathese reactie

HNO2 + NH4OH ------> NH4NO2 + H2O

Dit ontleedt dan verder in:

NH4NO2 ------>

Ik ehb je al verklapt wat er gevormd word.

Let op als je deze redoxreactie gaat uitwerken het is een moeilijke. 8-)

Reageer