Springen naar inhoud

bijbel,thora,koran...zoek de verschillen of overeenkomsten.

• Log in om te kunnen reageren

Satyr

Satyr

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2005 - 20:43

Nu zal ik met deze tekst onderwerp het geheel aan jullie overlaten en ben puur benieuwt wat er hier uit voort komt. Deze 3 ;christen,joden,islam kunnen elkaar vaak niet zien of niet luchten.Ieder beweerd de waarheid te bezitten en bevecht elkaar op diverse fronten.Het word alsmaar heftiger,en ik sluit zeker niet uit dat het snel zijn kookpunt berijkt.Van mij mogen ze elkaar opruimen want zijn ze immers niet van uitelkaar ontstaan? Ik ben benieuwt naar wat men te zeggen heeft op de stelling vragen ; Zijn er wel zoveel verschillen tussen deze 3?,en dienen ze uiteindelijk niet dezelfde god?is alleen de radicale islam geweldadig?Zoek de verschillen en of overeenkomsten.tot welke conclusie komt men?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2005 - 21:29

Overeenkomst: ze geloven in 1 god en in 1 heilig boek

Verschil: ze willen elkaar afmaken omwille van hun eigen boodschap
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 07 december 2005 - 21:33

Overeenkomst: Ze praten over dezelfde God en voor een groot deel over dezelfde profeten.
Verschil: Ze pakken een andere profeet als de allerheiligste profeet. Zeg maar het verschil tussen VVD, LPF en D'66. Allemaal rechts geörienteerde partijen, maar met hun eigen invulling. Alleen is de politiek iets beschaafder.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2005 - 21:36

Overeenkomst: Ze praten over dezelfde God en voor een groot deel over dezelfde profeten.
Verschil: Ze pakken een andere profeet als de allerheiligste profeet. Zeg maar het verschil tussen VVD, LPF en D'66. Allemaal rechts geörienteerde partijen, maar met hun eigen invulling. Alleen is de politiek iets beschaafder.

Om even Waking Life te quoten:

You want the puppet on the left or the puppet on the right?

Destinyhunter

Destinyhunter

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 december 2005 - 22:20

Alleen is de politiek iets beschaafder.

Is politiek wel zo beschaafd??

En ze pakken inderdaad een andere profeet als allerheilige, Jezus en Mohammed (als ik me niet vergis)

Maar in het Christendom zitten ook nog verschillen, die misschien nog radicaler zijn dan de algemene verschillen tussen die 3. Bijvoorbeeld vagevuur en heilige geest, 3ene god (vader zoon en heilige geest)

En wie krijgen er ookalweer 7 maagden (of 40 ook goed) als ze luisteren naar de wens van hun God (Allah was dat toch, al betekend dat God in het Hebreeuws ofzo)

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2005 - 22:21

De forumtopic is "bijbel, thora, koran...zoek de verschillen of overeenkomsten." maar blijkbaar heeft niemand er behoefte aan van iets zinnigs te vertellen over die verschillen en overeenkomsten?
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre
Ni de réussir pour persévérer
(Guillaume le Taciturne)

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2005 - 22:23

Op zich is dit best een interessant onderwerp. Maar ik weet nou al dat de meeste van jullie afgerond geen enkel flauw benul hebben van wat het christendom, het jodendom en de islam precies inhouden. Ik ben zelf een christen. Nu kan ik natuurlijk wel vertellen wat de overeenkomsten en verschillen tussen deze drie godsdiensten zijn, maar gezien de manier van vraagstelling waarop Satyr de discussie opende, heb ik niet de indruk dat ik hem hiermee van nut kan zijn. Sterker nog: ik denk dat de meeste van jullie alleen maar reacties gaan plaatsen om daarmee het christendom, het jodendom en de islam belachelijk te maken. Dat is wel uit de paar reacties die jullie tot nu toe geplaatst hebben in elk geval makkelijk op te maken. Dus Satyr: waarom wil je eigenlijk weten wat de overeenkomsten en verschillen tussen deze drie godsdiensten zijn? Wat wil je met deze discussie bereiken? Je krijgt toch alleen maar foute, belachelijke antwoorden.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2005 - 22:24

Dat laatste is een overeenkomst.

Destinyhunter

Destinyhunter

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 december 2005 - 22:25

De antwoorden die ik gaf (zover die er kwamen) waren geboren uit een ernstig voornemen dit serieus te nemen, en dat doe ik nog steeds, de vragen waren om te kijken wat ookalweer waar bij hoorde, want mijn Godsdienst lessen zijn lang geleden, maar ik ben zelf wel Christelijk en nog steeds kerkgaande dus...

Het spijt me als het je niet aanstaat...

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2005 - 22:37

Dat laatste is een overeenkomst.

Zie je nou wel? Zo valt er toch niet serieus te discussieren?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2005 - 00:26

Ik heb nu al tig discussies op meerdere fora gevolgd en gevoerd omtrent dit soort onderwerpen met de verschillende religies en de verschillende goden

Wat altijd blijkt, is dat er schijnbaar niet serieus kan worden gediscussieerd zonder de ander te beledigen.. En andersom heb ik vaak ook het gevoel dat de gelovigen zich accuut in de verdedigingslinie plaatsen en bv hun bijbel als letterlijk nemen.. (ik quote:

Sterker nog: ik denk dat de meeste van jullie alleen maar reacties gaan plaatsen om daarmee het christendom, het jodendom en de islam belachelijk te maken.

)

Dus vandaar dat ik enigzins sarcastisch een bericht heb geplaatst; persoonlijk vind ik het wel fijn dat Ronald mij op het feit wijst dat hij het een overeenkomst vindt. Er kan dus ook serieus gepraat worden over bv een sarcastische opmerking.

Dus juist door woorden als "Zie je nou wel? Zo valt er toch niet serieus te discussieren?" lok je meer van dit soort reacties uit. Als jij wel iets ziet in dit topic, laat dit dan vooral weten door gefundeerde berichten! Laat je vooral niet verleiden tot het beoordelen en reageren op niet-gelovigen en hun reacties..

Maar ff on-topic: Babylonische geloof en de link met de hedendaagse wereldreligies

Daar staan wel een aantal ontopic berichten.. :P :roll: :P

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2005 - 00:49

Zijn er wel zoveel verschillen tussen deze 3?

Ja, en nog meer overeenkomsten.
Het is maar hoe je het bekijkt.
Het verschil tussen een pantoffeldier en een kangoeroe.
Of het verschil tussen een mens en een cavia.
Bij dat laatste zijn er een hele berg meer overeenkomsten. Maar ook weer een hoop verschillen, als je die wilt gaan zoeken.
Het is maar waar je de lat legt, toch?

en dienen ze uiteindelijk niet dezelfde god?

Jewel... Maar dat maakt een geloof opzich niet het zelfde. En inhoudelijk zitten er een paar fundamentele verschillen in. (zoals wie Jezus is, wat hij deed, waarom etc).

is alleen de radicale islam geweldadig?Zoek de verschillen en of overeenkomsten.tot welke conclusie komt men?

Niks mis met radicaal zijn.
Alleen als iets extremistisch is, gaat het pas fout.
En die heb je zowel onder moslims, christenen, boedhisten, atheďsten, marxisten, kapitalisten, "groenen" en wetenschappers.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Menheffrin

Menheffrin

• >250 berichten
  • 545 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2005 - 20:51

Ten eerste maak ik ernstig bezwaar als zou het Jodendom dezelfde kwalificaties als “Deo lo volt’ of ‘Jihad’ eigen zijn. 'Zionisme' komt zelfs niet in de buurt. Ten tweede meen ik dat het huidige christendom God of Jahwe niet volgt maar de openbaring van Jezus. En die Jezus verschuift God uit de hemel naar de mens op aarde. Ten derde plaatst Mohammed Allah op de achtergrond als spiegel van regels.

Me dunkt, dat er geen overeenkomsten zijn of wij moeten met z’n allen onderkennen dat de enige wezenlijke overeenkomst gelegen is in het feit dat wij, alles naar zijn religie, wensen te geloven.

Satyr

Satyr

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2005 - 13:29

Dus Satyr: waarom wil je eigenlijk weten wat de overeenkomsten en verschillen tussen deze drie godsdiensten zijn? Wat wil je met deze discussie bereiken? Je krijgt toch alleen maar foute, belachelijke antwoorden.

:P Ik weet het voor mezelf al ma vraag me af hoe andere dit zien.
foute antwoorden zijn er niet,omdat het jou geloof zou schaden?
Dat is onzin :roll:

AllEyezOnMe

AllEyezOnMe

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2005 - 01:52

De overeenkomsten tussen Moslims en Joden zijn;besnijdenis van jongens, het niet eten van varkensvlees

en het uitoefenen van hun geloof is ook haast identiek alleen wordt t anders genoemd.

Joden noemen hun heilige geschriften Mi$na wat hadieth voor de moslims zijn.

De praktische kant wordt Gamarra genoemd bij de Joden en sünnet bij de Moslims.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures