Springen naar inhoud

[scheikunde] foutrekening

• Log in om te kunnen reageren

fcbfan

fcbfan

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2009 - 00:35

Kan iemand eens nakijken of dit juist is?

Een gegeven concentratie: (4,00 * 10-4 +/- 0,003 *10-4)M

Is de relatieve fout (RF) hier dan 0,075% op? Ik heb de fout op de concentratie * 100/de concentratie gedaan. Is dit juist?

Dan nemen we een deel van de oplossing met een buret, in een maatkolf en aanlengen.

Dan krijg je RF op de buret en RF op maatkolf

De RF op de verdunde oplossing is dan de som van die 3 RF, klopt dat?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2009 - 10:01

Je relatieve fout is correct.

De relatieve fout in de concentratie na verdunnen is, zoals je zegt, gelijk aan de som van de relatieve fouten in de concentratie voor verdunnen, de buret en de maatkolf.

Ik zou overigens zelf voor het verdunnen een pipet gebruiken, geen buret.

Veranderd door Marjanne, 21 november 2009 - 10:02

fcbfan

fcbfan

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2009 - 10:20

Je relatieve fout is correct.

De relatieve fout in de concentratie na verdunnen is, zoals je zegt, gelijk aan de som van de relatieve fouten in de concentratie voor verdunnen, de buret en de maatkolf.

Ok, bedankt

Ik zou overigens zelf voor het verdunnen een pipet gebruiken, geen buret.

Dat was gewoon de proef...1 keertje met buret, en 1 keertje met pipet.
Alhoewel dat de fout met een pipet toch groter is dan met een buret in mijn geval denk ik.
We moesten een 5 ml-pipet gebruiken om 15.00 ml over te brengen, dus dan heb je volgens mij volgende fout: (0,01 * 100)/5,00 en dit dan * 3
(0.01 is de fout op de 5 ml pipet en 5,00 is het overgebrachte volume)
Als je dit uitrekent krijg je toch een fout van 0,6%, terwijl bij de buret maar 0,33%.

Nu heb ik nog 1 vraagje. We hebben dit ook gedaan door uit te gaan van een vast product en zo dan de oplossing maken.
De werkwijze was in het kort dit: Afwegen op balans, vast product oplossen en aanlengen tot 100 ml in maatkolf, 10 ml pipeteren en deze opnieuw aanlengen tot 100 ml ( = verdunnen met factor 10), en dan nog 2 keer verdunnen met factor 10.

Dus dan heb je hier de fout van de balans + de fout op de maatkolf + de fout op pipet + de fout op maatkolf + nog 2 keer de fout op pipet en op maatkolf (voor laatste 2 verdunningen)?

Klopt deze redenering?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2009 - 10:37

Dit betreft dan de relatieve fout in de uiteindelijke concentratie? Dan klopt dat, ja. ;)

fcbfan

fcbfan

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2009 - 10:49

Dit betreft dan de relatieve fout in de uiteindelijke concentratie?

Ja, inderdaad.

Heel erg bedankt (ook in ander topic), ik denk dat ik nu alles snap en juist heb.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 november 2009 - 15:04

We moesten een 5 ml-pipet gebruiken om 15.00 ml over te brengen, dus dan heb je volgens mij volgende fout: (0,01 * 100)/5,00 en dit dan * 3
(0.01 is de fout op de 5 ml pipet en 5,00 is het overgebrachte volume)
Als je dit uitrekent krijg je toch een fout van 0,6%, terwijl bij de buret maar 0,33%.

8-[

0,01 ml op 5 ml is 0,2% toch? Je mag dat niet zomaar met 3 vermenigvuldigen hoor! Als je uitgaat van een systematische fout met de meting, dan mag je wel zeggen dat de totale fout 3x zo groot wordt doordat je het 3x moet doen. Maar dan wordt het totale experiment 0,03/15 * 100% = 0,2%. Niet 0,6%! Als die 0,01 een toevallige foutcomponent heeft is het zelfs niet eens additief, en is de totale fout nog kleiner.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures