Bezuinigingen op het lab

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 130

Bezuinigingen op het lab

Op ons lab ben ik op zoek naar wat kosten besparingen. ( Ik wil natuurlijk aan kunnen tonen, in het kader van een loonsverhoging, in de salaris onderhandelingen dat ik het waard ben!).

Op dit moment gebruiken we HPLC-grade vloeistoffen voor het eluens.

De hoeveelheid Acetenitrile hebben we al redelijk wat kunnen vervangen door Methanol.

Nu vraag ik me af als je het dure HPLC-grade water vervangt door RO water tegen wat voor problemen je dan aan zou kunnen lopen?

Denk hierbij mischien aan de analyse resultaten en/of de kolommen.

Of zou ik mischien een onderscheid moeten maken per analyse?

We gebruiken voor zo'n 2000 euro per jaar aan HPLC water.

Ben benieuwd naar jullie reacties en welk water wordt er eigenlijk veelal gebruikt?

Groetjes Harrie

Berichten: 53

Re: Bezuinigingen op het lab

Beste Harrie,

Wij gebruiken zelf een direct-Q van Millipore voor onze hplc's. Hiemee hebben we nooit problemen gehad met onze analyses.

Het water vervangen door RO water kun je best overwegen omdat de fitratie goed genoeg is om verstopping van je kolom te voorkomen, het enige dat ik me afvraag is "wat fitreer/concentreer je met de RO?" wij hebben hier een RO installatie om suiker terug te winnen uit spoelwater van de fabriek. Als de filters ouder worden blijkt toch dat ze 0.1 - 0.2 brix doorlaten. Als ik dit water zou gebruiken voor een HPLC zou mijn suikeranalyse beinvloed worden door die suikers. Je moet je dus afvragen of het gene dat je concentreert in een RO zou kunnen doorslaan en je analyse beinvloeden. Als dit niet bij jou het geval is zou ik gewoon een keer een monster van het RO water over de HPLC laten lopen en kijken je ijklijn gelijk blijft en of je niet meer ruis krijgt.

Douwe

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Bezuinigingen op het lab

Vroeger hebben wij het als bezuiniging ook geprobeerd met RO-water. Onze HPLC´s werden toen gebruikt voor de bepaling van PAK (polycyclische aromaten). Het eluens was water/acetonitril.

Na een maand of drie zijn we ermee gestopt. De symptomen waren een steeds oplopende basislijn achterin het chromatogram (de acetonitril-rijke kant van de gradiënt) en het vaak verstopt raken van de guard kolom.

Maar goed, dat was begin 90-er jaren. Wellicht is het huidige RO-water beter van kwaliteit.

Berichten: 2.399

Re: Bezuinigingen op het lab

Ik gebruik het altijd, zelfs in de LC/MS/MS en heb nog nooit problemen gehad. Ik moet wel zeggen dat ik nooit LCs voor 3 maanden 1 analyze heb lopen. Ik zou het gewoon eens proberen.

Reageer