[scheikunde] Soda Formules + Zuur ect.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Soda Formules + Zuur ect.

Hoi

Ik heb een probleem ik moest een proef uit voeren waarbij ik

"kristalsoda+water+zoutzuur" moest voegen en proef waar bij ik

"geconcentreerde soda+water+zoutzuur" (geconcentreerde soda mag in deze proef als Na2CO3 worden genomen)

Ik kwam met deze formule voor de kristalsoda:

Na2CO3 . 10H2O + 2HCl + H2O --> 2Na + 12H2O + 2Cl + CO2

en voor de geconcentreerde met:

Na2CO3 + 2HCl + H2O --> 2Na + 2H2O + 2Cl + CO2

- Zijn deze formules goed???

en mag ik ze ook verkort schrijven als:

CO3 (aq) + 2H (aq) --> CO2 (g) + H2O (l)

Ik had ook een proef waarbij ik de soda's moest verwarmen...

-Is deze formule goed??? (wist niet zeker of er ook wat met de zuurstof v.d. verbranding moest gebeuren)

kristalsoda:

Na2CO3 . 10H2O (s) --> Na2CO3(s) + H2O(g)

- weet ook iemand heo de formule van de geconcentreerde soda zou gaan (soda zonder de 10H2O) ???

m.v.g.

Kossie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Soda Formules + Zuur ect.

Vergeet je de ladingen niet? En ja je mag ze zo verkort schrijven, je haalt dan de zogenaamde tribune-ionen weg.

Verwarmen is nog niet verbranden, maar ook dat doe je goed door aan te geven dat je het kristalwater letterlijk wegkookt met die (g).

Bij jouw geconcentreerde soda HEB je geen kristalwater, dus valt er ook niets weg te koken. Zou je een weegschaal gebruiken, dan zou je alleen bij kristalsoda een gewichtsafname zien.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Soda Formules + Zuur ect.

bedankt ^^

kay dan

jah mare het zou verwarrend kunnen zijn als ik het zou schrijven... omdat ik hier geen klein getal in de boven hoek kan schrijven :s

Aha...

ik had de vaste stoffen in een reageerbuis verwarmd

(ik moest een proef bedenken waarbij ik aan zou tonen welke soda welke soda welke was)

Maar dus van de geconcentreerde soda valt dus geen reactievergelijing te schrijven?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Soda Formules + Zuur ect.

Kossie schreef: bedankt ^^

kay dan

jah mare het zou verwarrend kunnen zijn als ik het zou schrijven... omdat ik hier geen klein getal in de boven hoek kan schrijven :s

Aha...

ik had de vaste stoffen in een reageerbuis verwarmd

(ik moest een proef bedenken waarbij ik aan zou tonen welke soda welke soda welke was)

Maar dus van de geconcentreerde soda valt dus geen reactievergelijing te schrijven?
Dat kun je zeker weten wel, speel maar eens met de sub en superscript knoppen bovenin de balk. Selecteer wat je hoger of lager wil hebben en klik op sup danwel sub.

Maar dus van de geconcentreerde soda valt dus geen reactievergelijing te schrijven?

Uiteindelijk wel, bij zeer hoge temperaturen (die jij niet gehaald hebt) zal het zaakje uiteenvallen in Na2O en CO2.

Maar als je alleen glaswerk mocht gebruiken, dan is een horlogeglas al voldoende en kijken bij welke buis deze beslaat.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Soda Formules + Zuur ect.

Ahaaa kay

Na2CO3 . 10H2O (s) --> Na2CO3(s) + H2O(g)

(ik zie het)

Okay vandaar ik vroeg me al af wat er uiteindelijk zou gebeuren

Bedankt ^^

Reageer