natriumhydroxide en licht, lucht?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

natriumhydroxide en licht, lucht?

goeieavond,

Ik zou graag op mezelf hier printjes etsen, en ben hierdoor al een jaar of 2 aan het rondspeuren op het net. Aangezien ik hier vorige keer goeie reacties kreeg en ik alsmaar meer interesse in het chemie gebeuren krijg zou ik graag het volgende te weten komen.

Ik gebruik fotogevoelige printen, eerst word er een slide afgedrukt, daarna word de print op de slide gelegt en belicht. Nu moet de rest van de fotogevoelige stof eraf (belichte delen) dit gebeurt met natriumhydroxide, maar hoe bewaar je dit best?

Onder welke omstandigheden vervalt dit bij aanraking met zuurstof (lucht) en vooral met licht (lichtdoorlatende fles, of eerder in donkere kast plaatsen)

Ik heb tot nu toe vernomen van elektronicussen dat je een soort van overdrukventiel plaatst tegen gasvorming, en daarbij deze in een donkere omgeving zet omdat licht het zou doen vervallen. Klopt dit nu werkelijk?

Berichten: 3.145

Re: natriumhydroxide en licht, lucht?

Natriumhydroxide is stabiel en ongevoelig voor licht en zuurstof. Het neemt wel vocht op uit de lucht en als het eenmaal vochtig is neemt het kooldioxide op uit de lucht. Bewaar het in een goed afgesloten plastic fles op een droge plaats. Licht of donker, koud of warm maakt verder weinig uit, droog en goed afgesloten, dat is wat van belang is. Als je het koopt bij een bouwmarkt, dan zit het in een flesje van 500 gram. Dat flesje is uitstekend. Ik heb een keer een flesje NaOH van de Gamma voor 18 jaar laten staan. Na die 18 jaar was het spul nog steeds goed bruikbaar, het was hooguit voor een paar procent omgezet naar natriumcarbonaat.

Berichten: 7

Re: natriumhydroxide en licht, lucht?

maar ik ben misschien iets vergeten melden, er word 10 gram opgelost

op 1 liter water, en ik bedoelde of dit ook zo te houden was

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: natriumhydroxide en licht, lucht?

Ben je niet toevallig in de war met waterstofperoxide? Dat ontleedt nl wel onder invloed van licht.

Berichten: 3.145

Re: natriumhydroxide en licht, lucht?

De oplossing van natriumhydroxide in water is lastiger om goed te houden. Dit moet je bewaren in een dik-plastic fles (geen PET) met zo weinig mogelijk lucht boven de vloeistof, dus de fles moet goed vol zijn. Toch denk ik dat je dit niet langer dan enkele maanden goed kunt houden. Hoe verdunder de oplossing, hoe slechter de houdbaarheid.

Berichten: 7

Re: natriumhydroxide en licht, lucht?

ok bedankt voor de reacties

Reageer