[Experiment] Glucose in Wijnbepaling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

[Experiment] Glucose in Wijnbepaling

Hoi,

Ik houd mijn ProfielWerkStuk over conserveringsmiddelen, en ik heb een proefje gedaan om te kijken hoe hoog het glucosegehalte in witte wijn is (om te kijken of glucose een conserveringsmiddel zou kunnen zijn in wijn).

Dus ik had de proef al bij een paar wijnen uitgevoerd m.b.v. een titratie en het lukte prima, totdat ik aankwam bij een zeer zoete wijn; tijdens het experiment zag ik al dat de kleuromslag niet hetzelfde was als bij de andere wijnen en uiteindelijk gebeurde er helemaal niks bij de titratie; dus mijn vraag is of jullie misschien een idee hebben van wat hier nou mis is.

Hier is de proef:

Stap 1: voeg met een pipet 10ml witte wijn bij 25ml basisch kopersulfaat (doe dit ook met pipetteren) in een erlenmeyer.

Stap 2: stop er wat kooksteentjes bij en verwarm het mengsel 5 minuten lang, daarna houd je de wand van de erlenmeyer tegen de koude kraan.

Stap 3: eenmaal afgekoeld voeg je met de maatcilinder 50ml 1M KI toe.

Stap 4: doe voorzichtig 50ml zwavelzuur bij het mengsel m.b.v. de maatcilinder.

Stap 5: pipetteer 5ml zetmeel in de oplossing.

Stap 6: titreer het mengsel met 0,100M natriumthiosulfaat tot er een kleuromslag is.

en hier zijn de kleuromslagen bij de zeer zoete witte wijn:

Stap 1: wijnkleur>blauw

Stap 2: bij het verwarmen werd het eerst blauw>geel, en even later geel>rood

Stap 3: rood>melkachtige kleur

Stap 4: blijft de melkachtige kleur

Stap 5: blijft de melkachtige kleur

Stap 6: blijft de melkachtige kleur (dus hij slaat niet om!)

en dit zijn de kleuromslagen bij de andere witte wijnen:

Stap 1: wijnkleur>blauw

Stap 2: blauw>geel

Stap 3: blijft geel

Stap 4: geel>oranje

Stap 5: oranje>zwart

Stap 6: zwart>wit

Ik heb de proef meerdere malen uitgevoerd en ik kreeg elke keer hetzelfde resultaat en ik heb geprobeerd om er heel veel natriumthiosulfaat bij te gooien (iets van 100ml) maar het mengsel gaf geen indicatie van een kleuromslag.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Met vriendelijke groet,

Yuran

Berichten: 654

Re: [Experiment] Glucose in Wijnbepaling

Als het goed is, is de rode neerslag een vaste stof. Dit is namelijk koper(I)oxide, wat het product is van je basisch koperreagens dat gereduceerd wordt door suikers. Zoek maar eens wat op Fehling's reagens op wikipedia, en kijk ook op de andere gelijkaardige aantoningsreacties. Het is een erg handige reactie, want hiermee kan je quantitatief bepalen hoeveel reducerend suiker er in je oplossing was.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [Experiment] Glucose in Wijnbepaling

In zoete wijn is het voornamelijk sacharose en niet zo zeer glucose of fructose.

Wat je kan doen is wat sucrase toevoegen of een tijdje de wijn koken met zuur.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer