Aantal orbitalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Aantal orbitalen

Hallo iedereen, ik zit met een probleem. Ik weet wat orbitalen zijn, maar toen ik de vraag kreeg hoeveel orbitalen er in het totaal zijn in een C-atoom, wist ik het niet.

Elektronen configuratie is: 1s22s22p2

Het antwoord bleek 4 te zijn, maar ik weet echt niet hoe je daar aan komt.

Hopelijk kan iemand mij helpen

Berichten: 42

Re: Aantal orbitalen

Ik weet dat ik niet te veel weg mag geven, maar je kunt je de volgende vragen stellen:

Hoeveel elektronen heeft een koolstof atoom?

Hoeveel elektronen passen er in het 1s orbital? en 2s?

Het antwoord op je vraag zit hem in de 2p orbital, zoals je misschien weet bestaat deze uit 2Px 2Py en 2Pz, hoeveel elektronen kunnen de 2P schillen dus vast houden?

De rede dat de laatste 2 electronen worden uitgesmeerd over Px en Py had dacht ik te maken met het uitsluiting principe van Pauli.

Berichten: 8

Re: Aantal orbitalen

frankknarf schreef: Ik weet dat ik niet te veel weg mag geven, maar je kunt je de volgende vragen stellen:

Hoeveel elektronen heeft een koolstof atoom?

Hoeveel elektronen passen er in het 1s orbital? en 2s?

Het antwoord op je vraag zit hem in de 2p orbital, zoals je misschien weet bestaat deze uit 2Px 2Py en 2Pz, hoeveel electronen kan de 2P schillen dus vast houden?

De rede dat de laatste 2 electronen worden uitgesmeerd over Px en Py had dacht ik te maken met het uitsluiting principe van Pauli.
Een koolstof atoom heeft 6 elektronen.

In het 1s orbitaal passen er 2 elektronen en in 2s orbitaal ook.

En in een 2p orbitaal passen 6 elektronen, maar er zijn nog maar 2 elektronen over waardoor er maar 2 elektronen komen op het 2p orbitaal.

Maar waarom zijn er "4" orbitalen gevuld?

Of bedoelen ze, dat je 1s orbitaal vult, dan 2s orbitaal en dan 2px en 2py orbitaal vult( Door pauli) en dus met die som 4 krijgt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Aantal orbitalen

Precies ja!. Het gaat in wezen om het aantal hokjes dat je vult, en dat je in je achterhoofd moet houden dat een elektron liever in een apart hokje gaat zitten, als nog niet alle vakjes van een subschil (s, p, d, f, enz) gevuld zijn.

Berichten: 374

Re: Aantal orbitalen

laten het niet gelijk verkeerd leren door te zeggen dat er subschillen zijn...

Het zijn energie niveau's.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Aantal orbitalen

Dat zijn de schillen en spinkwantumgetallen dan in wezen ook, alleen steeds onderverdeeld in specifiekere delen.

Berichten: 374

Re: Aantal orbitalen

Fuzzwood er zijn geen schillen... Electronen zitten in een wolk en kunnen zich op meerdere plaatsen bevinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Aantal orbitalen

De formulering "hoeveel orbitalen er in het totaal zijn" is onjuist. Het totaal aantal orbitalen is oneindig. De meeste orbitalen hebben echter een heel hoge energie en spelen dus geen rol in de verdeling van de elektronen. Een meer zinvolle vraag is: "Hoeveel orbitalen van een los koolstofatoom in de grondtoestand bevatten elektronen?"

Reageer